Barn som tittar ut över sergelstorg

Förskolan Klara

Brunnsgatan 22

Förskolan Klara ligger centralt i Stockholm med lokaler och gård väl utformade för barns lek och utforskande där våra pedagoger stöttar barnen i att leka, utvecklas och lära tillsammans.

Norra innerstaden

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tillgänglig hiss

Förskolan Klara är en förskola där omsorg, lek och lärande genomsyrar verksamheten och utgör tre lika viktiga delar i det dagliga mötet med barnen.

Verksamheten inspireras av Reggio Emilias pedagogiska filosofi som för barnet innebär väl utformade rum med intresseväckande material som ger rika möjligheter till skapande och lek, enskilt och tillsammans med andra barn. Med ett utforskande arbetssätt ges barnen möjlighet att upptäcka sin potential och lust att lära. Pedagogerna är goda förebilder som visar glädje och omtanke och aktivt stöttar barnen i att samspela och utvecklas.

Förskolan består av sju avdelningar, varav fyra avdelningar för yngre barn och tre avdelningar för äldre barn. Rummen har gott om ljusinsläpp och varje avdelning består av flera rum för att skapa goda förutsättningar för olika behov.

Förskolans gård ligger väl skyddad från stadens brus och möjliggör till lek och motoriska utmaningar. På gården skapas dagligen möten barngrupperna emellan vilket bidrar till goda och nära relationer på förskolan.

Maten som serveras lagas på plats av förskolans kock, är näringsriktig och strävar efter ett stort inslag av ekologiska och närproducerade livsmedel utifrån säsong. Våra ramar utgörs av Livsmedelverkets rekommendationer för mat i förskolan och maten lagas i ett kök som är KRAV-certifierat på nivå 2.

Vår vision är att våra förskolor ska bidra till att barnen har en stark tilltro till sin egen förmåga och lust att ingå i relationella sammanhang där demokratiska värden får ta plats. Vårt mål är att alla barn och deras föräldrar ska känna sig välkomna, trygga och betydelsefulla i de sammanhang som vi erbjuder på vår förskola.

Klara förskolor leds av en rektor och två biträdande rektorer. Två pedagogiska handledare finns som en extra resurs för utveckling av verksamheterna.

Klara förskolor finns även på:

Vi finns på Instagram

Klara förskolor på Instagram

Är det dags att välja förskola för ditt barn? Välkommen att besöka förskolan på visning!

Följande dagar erbjuder Förskolan Klara visning av förskolan:

• torsdag 18 januari kl. 08.30–9.15
  • torsdag 22 februari kl. 08.30–09.15
  • torsdag 21 mars kl. 08.30–09.15
  • torsdag 18 april kl. 08.30–09.15
  • torsdag 23 maj kl. 08.30–09.15

Antalet platser är begränsade och du behöver anmäla dig i förväg för att delta. Vi tar inte emot drop in-besök.

Kontakta oss gärna via mejl om du om du vill veta mer eller har någon fråga.

Sök plats på förskolan