Öppna förskolans lokal med leksaker.

Stora Blecktornsparkens öppna förskola

Katarina Bangata 78

Välkommen till öppna förskolan i Stora Blecktornsparken, i naturskön miljö på sydöstra Södermalm. Öppna förskolan är en mötesplats för hela familjen med barnen i fokus. Vuxna med barn som är 0–5 år är välkomna tillsammans, ingen föranmälan krävs.

Öppen förskola
Södermalm
Kommunal

• Tydlig skyltning

Sångstund

Måndag–onsdag klockan 10.30 och 13.30, inomhus
Torsdag klockan 10.30 och 13.30, utomhus
Fredag klockan 10.30, utomhus

Observera att onsdag klockan 13.30 endast är för barn 0–8 månader.

Babygrupp

Onsdag klockan 13.00–15.00 för barn som är 0–8 månader.
Sångstund klockan 13.30.

Färgupplevelse

Låt barnens kreativitet flöda på stora pappersark över hela golvet. Vi använder hemkokt och giftfri färg.
Under vårterminen sker färgupplevelsen torsdag 22 februari och 30 maj klockan 11.15. Ingen föranmälan krävs men aktiviteten sker i mån av plats.

Gipsavgjutning

Föreviga ditt barns hand eller fot med en gipsavgjutning. Vi använder egengjord, giftfri trolldeg där barnets hand eller fot trycks. Sedan fylls degen med flytande gips.
Under vårterminen sker aktiviteten torsdag 18 april klockan 11.15. Ingen föranmälan krävs men aktiviteten sker i mån av plats.

Babymassage

Lär dig hur du masserar ditt barn och skapar ett fördjupat samspel mellan er två.

• För spädbarn som är 2–6 månader och deras föräldrar.
  • Fyra måndagar klockan 12.30–14.00.
  • Klä dig bekvämt och ta med en mjuk filt.
  • Kostnaden är 100 kronor för hela kursen.
  • Nästa kurs startar under hösten och anmälan öppnar 26 augusti klockan 08.00.
  • Anmälan sker till nadja.schill@edu.stockholm.se
    Uppge förnamn på barn samt vuxen, ålder på barnet vid kursstart och ett telefonnummer.

Inomhus erbjuder vi en lockande miljö med material som uppmuntrar till lek och lärande. Här erbjuder vi även skapande verksamhet, sångstund, rytmik och social samvaro under pedagogisk ledning.

I lokalen finns en toalett och ett skötrum att låna.

Utomhus finns Stora Blecktornsparken med sin härliga natur och alla våra djur.

Vi har en stor lekplats med gungor, sandlådor, rutschkanor, klätterredskap, studsmattor, linbana och lekmaterial att låna.

Måltider

Det går bra att äta lunch eller mellanmål på öppna förskolan.
Vi har mikrovågsugnar, barnstolar, haklappar, skålar, muggar och skedar att låna.

Vi har även ett mini-café där vi bland annat säljer kaffe, té, kall dricka, frukt, bakverk, minipizza, glass och barnmat. Här betalar du med swish.

Stora Blecktornsparken på Facebook

Stora Blecktornsparken på Instagram

Riktlinjer

• Nolltolerans mot luftvägssymtom, feber och magsjuka.
  • Minst två symtomfria dagar efter sjukdom innan ni besöker oss.
  • Både vuxna och barn tvättar händerna innan ni kommer in i lokalen.
  • Maxantal i lokalen är 15 vuxna och 15 barn.

Hand som håller i en bebisfot.