Rum med stora fönster, leksaker, rutschkana och tyg hängandes från taket.

Öppna förskolan i Liljeholmen

Liljeholmstorget 7, plan 7

Vi är en mötesplats för vårdnadshavare eller annan vuxen med barn som är 0-5 år och inte inskriven i förskolan. Vi lägger stor vikt på vårt bemötande av dig och ditt barn, så att alla ska känna sig sedda.

Öppen förskola
Hägersten-Älvsjö

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Tillgänglig hiss
  • Tydlig skyltning

Aktiviteter

Hos oss kan du tillsammans med ditt barn uppleva, utforska, leka, sjunga och samspela kring material och aktiviteter anpassade efter ditt barns ålder och intressen. Du som vuxen kan knyta nya kontakter och stärka ditt sociala nätverk. Verksamheten är kostnadsfri. Du behöver inte föranmäla dig.

Verksamhet inomhus

Vi tar inte emot barn som går på förskola.

För mer information om aktiviteter hänvisar vi till vår sida på Facebook: Hägersten-Älvsjös öppna förskolor på Facebook

Sångstund

• Tisdag 10.15 och 14.00.
  • Onsdag och torsdag 10.15 och 14.00
  • Fredag 10.45

Riktad gruppverksamhet

På måndagar har vi riktad gruppverksamhet i samarbete med föräldramottagningen. Ring eller skicka ett meddelande på 0761-22 25 71 för information.

• Grupp för nyblivna föräldrar med barn 0–1 år, som har oro och känslor av att inte räcka till i föräldraskapet
  • Grupp för ensamstående föräldrar med barn 0–1 år

Babyöppet

• Onsdagar 13.00–15.30, 0–5 månader
  • Torsdagar 13.00–15.30, 6–9 månader

Besök av fysioterapeut för barn

Det finns för närvarande inga nya tider.

Besök av dietist för barn

• Torsdag 21 mars 13.45 för 6–9månader
  • Torsdag 28 mars 09.45 för 0–5år
  • Onsdag 3 april 13.45 för 0–5 månader
  • Torsdag 18 april 13.45 för 6–9 månader
  • Torsdag 25 april 09.45 för 0–5 år
  • Fredag 26 april 10.30 för 0–9 månader

Besök av talpedagog

• Tisdag 26 mars 13.00–15.00 för 0–5 år
  • Torsdag 16 maj 13.00–15.00 för 6–9 månader

Besök av bibliotekarie

• Onsdag 27 mars 10.00–10.30
  • Onsdag 10 april 10.00–10.30
  • Onsdag 15 maj 10.00–10.30

Tvillingträffar

Tvillingträffar för föräldrar med barn under 1 år, boende i Hägersten-Älvsjö stadsdelsområde.

• Fredag 12 april 10.00–12.00
  • Fredag 3 maj 10.00–12.00

Våra lokaler är stora och ljusa och pedagogiskt utformade med material som riktar sig till de yngre barnen. Vi finns centralt i Vårdhuset vid Liljeholmstorgets galleria, på plan 7 (hiss A). Här finns bland annat

• Stort barnvagnsrum inomhus
  • Parkeringshus i anslutning till gallerian
  • Stor toalett med skötplats samt rum med tre skötplatser
  • Skaparrum med möjlighet att prova på leklera, kritor, målarfärg, fingerfärg, klippa och klistra
  • Bokhörna med soffa och ett stort lekrum.

Måltider

Vi har fika till självkostnadspris. Det går också bra att ta med egen mat till dig och ditt barn.

I vårt matrum och kök finns micro, vattenkokare, spis, kyl, barnstolar, muggar, tallrikar och haklappar att låna.

Följ oss på Facebook

Följ oss på Hägersten-Älvsjös öppna förskolors sida på Facebook för information om till exempel särskilda aktiviteter och avvikande öppettider.

Det går också bra att kontakta oss på telefon 0761-22 25 71 för frågor om vår verksamhet.

Hägersten-Älvsjös öppna förskolor på Facebook

En del av Liljeholmens familjecentral

I Liljeholmens familjecentral ingår förutom öppna förskolan även Liljeholmens barnmorskemottagning, barnavårdscentral samt socialtjänstens föräldramottagning. Vi samverkar med dietister, fysioterapeuter och tal- och specialpedagoger. Tillsammans erbjuder vi stöd och aktiviteter kring föräldraskap och barns utveckling. Hos oss finns alltid någon att tala, utbyta tankar och erfarenheter med.

Familjecentralen, Region Stockholms webbplats

Öppna förskolor i Hägersten-Älvsjö

Öppna förskolan Liljeholmen är en del av Hägersten-Älvsjös kommunala öppna förskolor. Vi finns i Älvsjö, Liljeholmen och Fruängen. På Inteckningsvägen finns även en introduktions- och öppen förskola som drivs av stadsdelsförvaltningen.

Varmt välkommen till oss!

Hägersten-Älvsjös öppna förskolor