Gård utomhus med lekstuga, klätterställning med rutschkana, gul byggnad i bakgrunden, lekmaterial och röd liten gunghäst i förgrunden.

Öppna förskolan Älvsjö

Juvelerarvägen 18

På öppna förskolan Älvsjö kan du som har barn mellan 0 och 5 år som inte går på förskola träffa andra vuxna och barn i en pedagogisk och trygg miljö. Vi utforskar, leker, umgås och har roligt tillsammans. Välkommen!

Öppen förskola
Hägersten-Älvsjö

Aktiviteter

Öppna förskolan Älvsjö är en del av Hägersten-Älvsjös kommunala öppna förskolor. Vi är en mötesplats för vårdnadshavare, eller annan medföljande vuxen med barn i åldern 0–5 år. Hos oss kan du tillsammans med ditt barn uppleva, utforska, leka, sjunga och samspela kring material och aktiviteter anpassade efter ditt barns ålder och intressen. Du som vuxen kan knyta nya kontakter och stärka ditt sociala nätverk. Verksamheten är avgiftsfri och du behöver inte föranmäla dig.

En del av Älvsjös familjecentral

Öppna förskolan i Älvsjö arbetar familjecentralsinriktat. Vi samarbetar med barnhälsovården, barnmorskemottagningen samt socialtjänstens föräldramottagning. Tillsammans erbjuder vi stöd och aktiviteter kring föräldraskap och barns utveckling.

Besök av talpedagog

Talpedagogen Magdalena besöker oss och berättar om språkutveckling, språkstimulering, flerspråkighet och tecken som stöd.

• 2 april klockan 13.00–15.00
  • 28 maj klockan 13.00–15.00

Besök av dietist för barn

• 9 april klockan 10.00–11.00

Spädbarnsmassage

Vi som arbetar på Öppna förskolan i Älvsjö är certifierade spädbarnsmassageinstruktörer och håller i kurser där du kan lära dig massage som stärker bandet mellan dig och ditt barn. Det hjälper även dig att utveckla ditt eget sätt att beröra, lugna och trösta. Denna kurs riktar sig mot föräldrar som har barn 3–5 månader vid kursstart.

Våra lokaler är pedagogiskt utformade med material som uppmuntrar till lek, lärande och samvaro. Vi har ett lekrum, skapanderum, matrum och kök.

Måltider

Hos oss går det bra att värma och äta egen mat som du har med dig. Det finns micro, vattenkokare och kylskåp och ett matrum med bord och barnstolar.

Följ oss på Facebook

Följ oss på Hägersten-Älvsjös öppna förskolors sida på Facebook för information om till exempel särskilda aktiviteter och avvikande öppettider.

Hägersten-Älvsjös öppna förskolor på Facebook

Du behöver inte ha ett eget konto på Facebook för att se våra inlägg. Det går också bra att ringa oss på 0761-22 11 13.

Öppna förskolor i Hägersten-Älvsjö

Öppna förskolan Älvsjö är en del av Hägersten-Älvsjös kommunala öppna förskolor. Vi finns i Älvsjö, Liljeholmen och Fruängen. På Inteckningsvägen finns även en introduktions- och öppen förskola som drivs av stadsdelsförvaltningen.

Varmt välkommen till oss!