Ett lekrum med en stor rund matta och en bokhylla med leksaker. På golvet ligger mjuka bollar och en lektunnel.

Hökarängens öppna förskola

Cigarrvägen 16

Välkommen till Hökarängens öppna förskola, en av Farstas sex öppna förskolor för barn 0–6 år. Här kan du tillsammans med ditt barn vara i en trygg och pedagogisk miljö, delta i aktiviteter och uppleva spännande möten.

Öppen förskola
Farsta
Kommunal

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Tillgänglig hiss

Aktiviteter

Vi erbjuder en miljö som uppmuntrar till samspel, nyfikenhet och lust till att utforska. Ni vuxna som besöker oss upptäcker och prövar på tillsammans med era barn. På öppna förskolan kan du och ditt barn leka med pedagogiska leksaker och delta i aktiviteter som stimulerar ditt barns utveckling. Här har ni möjlighet att lära känna andra familjer. Samtal och lek pågår samtidigt i lokalen.

Vi har sångsamling och andra språkstimulerande aktiviteter varje dag. Alla aktiviteter är frivilliga. Verksamhetens innehåll skapas av dig som besökare tillsammans med oss, vi välkomnar varmt idéer, tankar och förslag.

Vi delar lokal med fritidsgården Morris och här finns gott om utrymme och yta för de små barnens rörelsebehov, nyfikenhet och upptäckarglädje. Vi har ett stort lekrum, en danssal och ett matrum med ett stort matbord. Lokalen ligger en trappa upp och barnvagnar parkeras utomhus av säkerhets- och utrymningsskäl.

I nära anslutning till lokalen ligger Fagerlidsparken med fast lekutrustning och plaskdamm under sommaren. Ibland förlägger vi verksamheten utomhus i parken eller i närområdet.

Måltider

Här finns möjlighet att värma mat och köpa fika.

Föräldraskapsstöd

Farstas öppna förskolor samarbetar och samverkar med BMM, BVC och Famnen.
Vi erbjuder föräldraskapsutbildningar ABC 0–2 år och FÖS. Ta kontakt med oss för aktuella kurstillfällen.

Följ oss på sociala medier

Hökarängens öppna förskola på Facebook

Hökarängens öppna förskola på Instagram: @oppnaforskolanhokarangen

Då vi inte har möjlighet att förvara barnvagnar inomhus och under uppsikt så rekommenderar vi att ni tar med lås och regnskydd (vid behov). Det finns plats för att låsa fast barnvagnarna i anslutning till vår entré.