Utomhusbild vintertid på övertäckt uteplats på gård, anpassad för små barn och deras föräldrar. Området är inhägnat av trästaket.

Öppna förskolan Tessinparken

Askrikegatan 5

Öppna förskolan i Tessinparken är en mötesplats för föräldrar/vuxna med barn 0–5 år som inte är inskrivna i förskola. Välkommen till en gemenskap med andra små och stora i en barnvänlig miljö. Verksamheten är kostnadsfri.

Öppen förskola
Norra innerstaden

Det går att parkera på gatorna, det finns parkering för rörelsehindrade en bit bort. Det är inga större nivåskillnader för att komma till parken. Det finns handikapptoalett med ramp in till själva byggnaden.

Aktiviteter

På öppna förskolan är du som har barn i åldern 0–5 år välkommen att träffa andra föräldrar, utbyta erfarenheter, sjunga och leka med ditt barn.

Här kan du också få gratis stöd och ställa alla dina frågor som handlar om att vara förälder.

Vi begränsar av utrymmesskäl antalet deltagare till 8 vuxna plus medföljande barn.

Aktiviteter varje vecka

• Sångstund måndag–torsdag cirka klockan 10.00 och 14.00.
  • Rörelse utomhus tillsammans med Tessinparkens parklek torsdag klockan 16.00.

Aktiviteter i maj

Observera att våra aktiviteter kan ändras och ställas in på grund av exempelvis väder. Ni är alltid välkomna att ringa till oss om ni blir osäkra eller har frågor gällande aktiviteterna.

• 17 maj: Vi har gemensamma uteaktiviteter tillsammans med Tessinparkens parklek. Vi håller även grillen tänd för er som vill grilla.
  • 24 maj: Familjecentralsdagen!
    13.00–16.30 samverkar vi med Humlegårdens öppna förskola, Grev Tures öppna förskola och Tessinparkens öppna förskola ute i Tessinparken.
    Under denna dag kommer biblioteket, BVC från Mama Mia, BMM, familjerådgivare och köhandläggare att finnas på plats för att ni ska kunna ställa frågor och få stöd.
    Det kommer också att finnas goodie-bags, fiskdamm för barnen samt bjudas på en såpbubbelföreställning.

Verksamheten är förlagd i en parklek med utemiljö anpassad för barn i alla åldrar där det även finns tillgång till lekmaterial.

Parken renoveras

Parken håller just nu på att renoveras och därför finns det ingen inhägnad del. Vi bedriver ändå vår verksamhet intill byggnaden där vi har fina öppna ytor och erbjuder grillning, bollekar på fotbollsplanen, bandy och möjlighet till bygg och konstruktion. Våra inhägnade gungor är också öppna.

Från ungefär juni månad har plaskdammen öppet.

Måltider

Det finns en mikro att värma sin mat i samt kaffe och te att köpa.

Vi är fem öppna förskolor i Norra innerstaden:

• Grev Ture
  • Hjortgläntan
  • Humlegården
  • Tessinparken
  • Vasastan

Du kan följa öppna förskolorna Grev Ture, Hjortgläntan, Humlegården och Tessinparken på Instagram:
Öppen förskola Norra innerstaden, Instagram

Du kan även följa öppna förskolan Vasastan på Instagram:
Öppna förskolan Vasastan, Instagram

Tänk på att

• inte använda parfym eller dofter som kan vara allergiframkallande
  • ditt barn ska vara friskt när ni besöker oss för att minska risken att smitta andra.

Personalmöten

En gång i månaden har vi personalmöte. Då öppnar vi först klockan 13.00. Toaletterna är dock tillgängliga från klockan 09.00.

• 5 juni