Förskolans gård

Ingelas Familjedaghem

Spelviksvägen 9

Mitt familjedaghem har totalt tre enheter med plats för upp till 22 barn. Stor del av undervisningen sker utomhus.

Pedagogisk omsorg
Enskede-Årsta-Vantör

Pedagogisk förskoleverksamhet där tre enheter arbetar tillsammans dagligen i huset som kallas för Vita villan här i Örby. Tillsammans är vi fyra heltids- och en deltidsanställd pedagog. Detta ger oss möjlighet att arbeta mer åldersinriktat.

Den egna gården har sandlåda, lekborg, lekstuga, kiosk, cykelbanor samt stora gröna ytor. Huset är stort och de flesta ytorna används av barnen.

Maten är hemlagad och till stor del används ekologiska och närproducerade varor.

Vi arbetar för att:

• ge barnen en god miljö som stimulerar till utveckling, lek och lärande
  • uppmärksamma och hjälpa de barn som behöver stöd i sin utveckling
  • ta tillvara på barnens vetgirighet, vilja och lust att lära samt stärka deras tillit till den egna förmågan.
  • utmana och uppmuntra nyfikenhet och begynnande förståelse för språk, matematik och teknik.

Vi har arbetat på detta sätt sedan 2005.

Vi arbetar efter läroplanen för förskolan och Stockholm stads riktlinjer för pedagogisk omsorg.

Vi erbjuder även

• yoga
  • massage
  • åldersindelade grupper
  • teatrar
  • museum
  • rytmik
  • teman
  • mulleverksamhet genom Friluftsfrämjandet där vi är utbildade UR & Skur ledare

samt givetvis fri lek både inne och utomhus varje dag.