Grafik på förskola, barn och lekplats.

Familjedaghemmet Sussie Lindqvist

Nipfjällsvägen 12

Familjedaghemmet Sussie Lindqvist är ett fristående familjedaghem.

Pedagogisk omsorg
Bromma

• Tillgänglig hiss

Jag heter Susanne Lindqvist, men kallas för Sussie. Jag är utbildad undersköterska och under mina 25 år inom sjukvården har jag jobbat mestadels med sjuka barn. Jag startade mitt familjedaghem januari 2008.

I mitt hem finns ett lekrum där jag har leksaker och pyssel anpassat för olika åldrar och intressen, så att barnen kan använda sin kreativitet och fantasi.

Utomhus finns en skogsdunge som barnen älskar att vara i och två närliggande lekparker där vi ofta håller till. Den ena av dessa parker är en nybyggd ekologisk park. Vi gör även många utflykter till andra parker, bland annat Rålambshovsparken och Tranebergsängen.

Jag gör veckovis matsedel som skickas till föräldrarna. Jag tycker att det är viktigt med varierande, bra och näringsrik mat och försöker därför använda ekologiska och närodlade matvaror så ofta det går. Jag serverar mycket grönsaker till maten och har fruktstund varje dag. När vi äter ute serverar jag maten från väl uppvärmda mattermosar och när vi äter inne fokuserar jag på att duka fram och lägga upp maten, så att barnen själva kan ta för sig och även njuta av maten med ögonen.

Jag och Familjedaghemmet Minnestjärnorna har en gemensam verksamhetsplan som utgår ifrån förskolans läroplan. Vår pedagogiska vision är att barnen ska utveckla ett rikt ordförråd och bli trygga individer med bra självkänsla, empatisk förmåga och god social kompetens efter sin ålder. Vi anser att det banar väg för ett nyfiket och lustfyllt lärande och gör barnen väl förberedda inför skolstart.

I vårt arbete med barnen är vi ute i natur och olika parker för att främja barnens hälsa och motoriska utveckling. Vi värnar barnens fria lek så att deras fantasi, kreativitet och sociala förmåga utvecklas. Vi läser ofta med barnen och pratar tillsammans om det vi ser, hör och upplever. Vi går på bibliotek, teatrar och besöker museer för att öka barnens kunskap om vår historia och omvärld. Att alla barn blir sedda och hörda är viktigt hos oss och de får vara med och påverka inom de olika teman vi jobbar med under året.

Vill ni veta mer om min verksamhet får ni gärna ringa eller mejla mig.