ok

Familjedaghemmet Rövarkulan

Dalkärrsleden 77

Jag heter Lotta Rosenlind, är utbildad förskollärare och driver sedan 1994 FDH Rövarkulan hemma i vårt trevånings radhus i Nälsta, där jag bor tillsammans med min man och vår yngsta dotter som är född 2000.

Pedagogisk omsorg
Hässelby-Vällingby

I min verksamhet så är det absolut viktigaste omsorgen om barnen och samarbetet med deras föräldrar. Vi är ute mycket i närområdet, pysslar, firar högtidsdagar och går till exempel på teater, till biblioteket, badar flera gånger per termin. Jag träffar även andra dagmammor och tillhör ett nätverk med kollegor.

Jag bor i ett trevåningsradhus där översta våningen är privat. På mellanvåningen är entrén med en öppen planlösning där kök och vardagsrum går ihop. Från vardagsrummet går man ut till baksidan som är en inhägnad trädgård på baksidan av huset med en lekstuga, gungor, liten rutschkana med mera. På nedre botten så är det ett stort lekrum fullt med leksaker, soffa, bord och stolar och även dockvrå.

Vi äter lagad mat varje dag som är anpassad efter det barnen tycker om. Jag tvingar aldrig någon att äta något de inte tycker om och ser till att alla är mätta och har alltid alternativ att ta till om någon inte gillar det som serveras.

Språk, natur, teknik och matte är något som jag jobbat med länge och det vävs dagligen in i verksamheten på olika sätt som till exempel att räkna bilar på vägen till parken eller kottar i skogen. De äldre barnen får praktiskt jobba med till exempel arbetsblad och olika praktiska uppgifter. Genom att låna böcker på biblioteket cirka två gånger i månaden och läsa dem så stimuleras språk och talutveckling. Vi har en fast pysseldag i veckan då vi använder oss av olika material. Vi har även olika teman som vi jobbar med både kortare och längre perioder.