Barn

Familjedaghemmet Karusellen

Selmedalsvägen 54

Jag jobbar som familjedaghem i mitt hem. Det är en lägenhet på 5 rum och kök. Barnen har tillgång till hela lägenheten, men har ett eget lekrum. En liten grupp kombinerat med allmänna förskolan (lekis). Jag följer allmänna råd för pedagogisk omsorg

Pedagogisk omsorg
Hägersten-Älvsjö

Min verksamhet har en tydlig profil mot lek och utevistelse. Så länge väder och vind tillåter äter vi både lunch och mellanmål ute och de små barnen sover i vagnen. Vi hyr även en lokal 2 dagar i veckan där vi har rytmik och skapande verksamhet. Jag har ett tätt samarbete med 3 andra dagmammor. Vi har även ett väl fungerande vikariesystem.

Miljön inomhus är anpassad för lek, bygg, skapande och rörelse. Utanför mitt hus finns en lekplats med gungor, klätterställning och sandlåda. Men mest utnyttjar vi skog och närområdet.

Jag lagar vanlig husmanskost och maten lagas i mitt kök. Försöker så gått det går köpa kravmärkt och ekologisk mat.

Jag arbetar på ett demokratiskt sätt och låter barnen vara delaktiga i det vi gör. Alla barn blir bekräftade och få sina egna behov respekterade. Genom lek låter jag barnen pröva sin kompetens och lär sig respekt och hänsyn. Jag har tillgång skapande material som färg, lera, papper, pennor, saxar och kritor. Vi går regelbundet till biblioteket samt gör teaterbesök. Jag ger barnen möjlighet att klara sig själva i påklädnings, toalett och matsituationen. Jag är utomhus varje dag och vi går till både parken och skogen. Har även rytmik och skapande verksamhet.