Lekplats

Familjedaghemmet Giraffen

Familjedaghemmet Giraffen drivs som pedagogisk omsorg i privat regi. Verksamheten har idag 12 platser och tre personal. "Giraffen är ett nyfiket djur som lever i små flockar".

Pedagogisk omsorg
Enskede-Årsta-Vantör

Vi arbetar utifrån Förskolans läroplan och Skolverkets allmänna råd för pedagogisk omsorg. Familjedaghemmet Giraffen arbetar temabaserat med utgångspunkt från barnens intressen och behov.

Verksamheten bedrivs i hemmiljö i en stor villa i närheten av Stureby T-bana. Nedre planet på 115 kvadratmeter är i sin helhet utformad för verksamheten . Övre planet är också en del av verksamheten, vilket ger stora möjligheter att arbeta i olika grupper och få en lugn och harmonisk miljö. Det finns en stor villatomt med många möjligheter till utomhuslek. Utan att passera någon livligt trafikerad gata når vi skog och närliggande lekparker.

Att servera en god, näringsrik och varierad kost av mestadels hemlagade råvaror. Maten lagar vi själva och barnen är ofta delaktiga i arbetet. Vi utvecklar ständigt tankarna kring hälsa och miljö, idag äter vi vegetariskt 1 dag i veckan och använder många ekologiska produkter och svenskproducerade varor. Vi komposterar vårt köksavfall, även där är barnen delaktiga i processen.

Vårt övergripande mål för hela verksamheten är att barnen ska känna sig trygga, ha självtillit och lära sig respektera och visa hänsyn mot sina medmänniskor. Familjedaghemmet Giraffens värdegrund utgår från alla människors lika värde. Som vuxna vill vi vara goda förebilder för barnen. Att ge barnen den tid de behöver för att utvecklas i sin egen takt i en lugn och stimulerande miljö. Genom uppmuntran ge dem en god självkänsla och ytterligare lust att lära sig mera. Att ta tillvara och utveckla barnens egna idéer. Att vistas utomhus och utforska närmiljön, att på så sätt stärka hälsan och ge utrymme för fria lekar och aktiviteter. Motoriken stärks och det ger möjlighet till att lära känna naturen här omkring. Att stärka den språkliga utvecklingen och få barnen att upptäcka böckernas underbara värld.

Anpassat för alla med pälsallergier.