Koja

Familjedaghemmet Ekorrarna

Öbackavägen 14

Ekorrarna är ett litet och personligt familjedaghem i en villa i Nockebyhov nära Ryssmursparken och Judarskogen. Här är varje barns behov och intressen i fokus. Tillsammans bygger vi upp en stark grupp med ömsesidig respekt, vänskap och trygghet.

Pedagogisk omsorg
Bromma

Jag som driver familjedaghemmet är en barnkär fyrabarnsmamma som sadlade om för att få spendera mina dagar med det finaste som finns.

Jag är övertygad om att det viktigaste vi kan göra är att fylla våra barn med trygghet och kärlek. Här sätts barnet i främsta rummet och verksamheten utgår från barnen istället för tvärtom.

Mitt mål är att driva en verksamheten där barnen är i fokus. Jag anser att barn i mångt och mycket kompromissas bort i vårt samhälle och vill ta tillbaka en vardag där barnen prioriteras, även om det blir lite mer obekvämt för oss vuxna. Med kärlek och trygghet och genom att prioritera barnen skapar vi starka barn som är trygga i sig själva.

Jag tror på ett nära samarbete med familjen. Det är viktigt att vi ser på barn på samma sätt där barnen är vår högsta prioritet. Genom ett tätt samarbete skapas en naturlig övergång från hemmet och barnens världar integreras.

Vi har infektionskänsliga barn i verksamheten och strikta sjukregler. Jag är övertygad om att alla tjänar på att det bara är helt friska barn som vistas i verksamheten. Vi slipper väldigt mycket infektioner som annars lätt sprids mellan familjerna.

Med vårt individanpassade synsätt fungerar verksamheten väl även för familjer som inte vill ha sina barn i omsorg hela dagar eller veckor, men ändå vill att de får ta del av det sociala det innebär att få tillhöra en grupp på en lagom nivå.

Det är väldigt viktigt att vi har ett gemensamt synsätt på barn så kontakta mig gärna för att boka in ett besök!

Vi finns i mitt hem i en villa i Nockebyhov. Med fyra egna barn har vi skapat en väldigt lekvänlig trädgård som ligger precis bredvid Ryssmursparken. Vi har naturreservatet Judarn ett stenkast bort och spenderar mycket tid i skogen.

Maten som serveras är ekologisk och jag lagar all mat själv. All frukt och grönt levereras från små ekologiska gårdar till oss och allt kött som serveras är svenskt och ekologiskt. Vi äter fisk och vegetariskt minst en gång vardera i veckan.

Mina ledord trygghet och kärlek. När barnen är trygga och själva vill vara en del av verksamheten kommer resten av sig självt. Barn är så nyfikna och påhittiga i sig själva att lärandet finns där naturligt i vardagen och leken. I en liten grupp finns stora möjligheter att utforska och använda vardagspedagogik. Vi har mycket sång, skapande och rörelse och är ute mycket. Hur vi jobbar och med vad styrs av barngruppens intressen.

Vi har plats för tio barn, men det betyder inte att vi har tio barn i verksamheten. Gruppens sammansättning utgår ifrån de barn som finns i gruppen och deras behov och intressen. Jag tror att det ideala är att på en generell nivå ha cirka åtta barn på två pedagoger, men det kan variera väldigt mycket. Kontakta mig om du vill veta antalet barn och pedagoger just nu.

Ett par gånger i veckan träffar vi andra familjedaghem och har gemensamma aktiviteter.

Jag har en stor bil som möjliggör spännande utflykter och som används flitigt.

Om du känner att vårt förhållningssätt kan passa din familj är du varmt välkommen att kontakta mig för att boka in tid för ett besök.