Illustration - barn på väg till förskola

Familjedaghem Jeanette Bergström

Bäverbäcksgränd 51

Att i hemmiljö med en vuxen bedriva barnomsorg efter varje barns specifika behov, med en kompletterande gruppverksamhet i mitt familjedaghem. Våra öppettider är måndag till fredag, 06.30 till 18.30

Pedagogisk omsorg
Enskede-Årsta-Vantör

Min verksamhet utgår från varje barns behov. Jag erbjuder

• Lek både inne och ute, parker, skog och mark, teatrar, museum, gruppverksamhet så som gymnastik och olika tema som till exempel djur, natur och skolträning.
  • Jag jobbar med pedagogisk lärande genom lek, fantasi, bokläsning, spel, skaparglädje så som måla, pyssla, lägga pussel, sång, musik, dans och vetenskap. Här utvecklar barnen talet, språket, ordförståelse, begreppsuppfattning, finmotoriken, samarbetsförmåga, att vänta på sin tur, att känna empati för människor och djur.

Gruppverksamhet

• Gymnastik ( promenader, rörelse till musik, hinderbana med mera) det här är bra för att stärka barnens skelett och muskler och de blir säkra i sina rörelser och får en bra uthållighet plus grovmotorik och rumsuppfattning. Rörelse till musik får oss att må bra i kropp och själ.
  • Vi jobbar med olika tema så som djur och natur till exempel dinosaurier, insekter, blommor, träd med mera.
  • Skolträning inför skolstart (vi lär oss alfabetet, skriva bokstäver, våra namn, siffror, räkna, färg och form, veckodagar med mera).
  • Vi följer svenska traditioner som jul, påsk, midsommar.

Min verksamhet bedrivs i en fyrarums lägenhet med två plan.

Barnen har sitt lekrum på nedre plan som är på cirka 48 kvadratmeter plus en stor altan. Lekrummet finns det duplo, brio järnväg, dockvagnar, dockor, kök, bord och stolar, spel, pyssel, böcker, bilar, leksaks djur och mycket mer. Barnen vistas i stort sätt över allt i lägenheten.

Här erbjuds näringsrik, varierad kost som tillagas av huvudsakligen när producerande råvaror. Hänsyn tas till allergier och specialkost.

Min vision och målsättning är att:

• Ge barnen trygghet och harmoni.
  • Lära barnen att ta ansvar för sig själva och sina egna handlingar.
  • Lära barnen att ta hänsyn till varandra till exempel. Vänta på sin tur.
  • Lära barnen att fungera i grupp till exempel grupparbeten och arbeta i små grupper.
  • Ge barnen kunskap som passar deras utveckling, uppmuntra nyfikenhet och vetgirighet.
  • Ge barnen språklig medvetenhet till exempel rim och ramsor, ordlekar och sagor.
  • Ge barnen en lugn och trygg vardagsmiljö till exempel genom fasta rutiner.
  • Lära barnen att bli så självständiga individer till exempel hålla ordning på sina saker, klä på sig själva, att tvätta händerna innan man sätter sig vid matbordet, man plockar upp efter sig med mera.
  • Att få kontakt med föräldrar och barn genom att ha föräldrasamtal, föräldramöte och föräldraverksamhet till exempel grillfest, utflykter, dropp in fika.

Har en altan på övreplan som är entré till min verksamhet. På vår inne gård finns det klätterställning, sandlåda, Lekstuga, en bro att gå och springa över, vi har också en gångväg runt gården där de kan cykla och springa. Gården är stor och kuperad. Bakom har vi skogen.

Vid nyplacering av barn följs Stockholms stads köregler.

Syskonförtur och kötid.

Inga barn diskrimineras beroende av ålder, kön, etnisk tillhörighet, religion eller särskilda behov.

Vi tillämpar maxtaxa.