Illustration - barn på väg till förskola

Dagmammeriet

Hallonvägen 21

Dagmammeriet pedagogisk omsorg drivs av Ewa Rabén, enskild firma. Jag bor i en liten villa med härlig trädgård som gränsar mot allmänning, på Hallonvägen i Eneby.

Pedagogisk omsorg
Bromma

Jag vill ge barnen trygghet i den lilla gruppen och glädjen i att träffa andra barn och vuxna en del av dagen i en större grupp. Rutiner ger trygghet. Vi har stor variation i verksamheten, till exempel en dag i skogen, en dag med storsamling (fem barngrupper) och en dag för spontana infall/upptäcktsfärder.

Varje dag tillbringar vi minst ett par timmar utomhus. Det är viktigt med olika utemiljöer, skogen, olika parker eller den egna tomten. Sångstund och sagoläsning har vi också varje dag. Vi går även till biblioteket regelbundet. Vi har en ”naturruta” där vi följer årstidsväxlingarna. Jag har gått Friluftsfrämjandets kurser för barnverksamhet. Jag bor i en liten enplansvilla, 70 kvadratmeter, och barnen har tillgång till hela våningsplanet. Det finns även ett rum som bara är till för barnen.

Jag har en femveckors matlista för att barnen ska få en varierad och näringsriktig kost. Jag lagar all mat själv, från grunden. Jag lägger stor vikt vid det sociala runt maten, att det blir en lugn och trevlig stund. Det blir nästan som en samling där alla får komma till tals.

Vi använder oss av "vardagspedagogik", jag tar vara på tillfället i den dagliga verksamheten för att flika in de olika målen i läroplanen, till exempel matematik när vi dukar, biologi ute i skogen, natur/teknik vid vattenlek. Vi brukar också ha lite längre tema-arbeten när vi fördjupar oss i olika ämnen. Det kan vara exempelvis färg, kroppen, förr-i-tiden, djur.

Jag är utbildad barnskötare och mellan 1993-2006 var jag dagmamma tillsammans med Monika Wickzén, Piggelin HB. Jag samarbetar med flera andra dagmammor i Eneby, Norra och Södra Ängby så att barnen ska få tillgång till en större grupp och olika vuxna. Det är även en förutsättning för att barnen (och föräldrarna) ska vara trygga i vikariesystemet. Då får barnen även träffa fler jämnåriga och vi kan ge de större barnen lite skolförberedande verksamhet.

Nystartad sedan hösten 2016, dessförinnan verksam som dagmamma 1993-2006, och resurs i familjedaghem 2006-2016. Har ett nära samarbete med andra familjedaghem i Norra och Södra Ängby. Hösten 2016 nystartade jag som ”riktig” dagmamma med egen grupp i mitt hem. Nu heter det PEDAGOGISK OMSORG, det säger ju mer om vad det är men till vardags säjer jag ”dagmamma”, därav mitt företagsnamn, Dagmammeriet.