Målning

Blåsippan pedagogisk verksamhet

Brudkronevägen 23

Blåsippan är en speciell pedagogisk verksamhet Vi arbetar med små grupper 5–6 barn per personal. Vi har utbildad personal med lång erfarenhet och följer Läroplanen för förskolan. Stor del av verksamheten bedrivs utomhus i naturen med bild och form.

Pedagogisk omsorg
Hägersten-Älvsjö

Vår pedagogik är med omvårdnad, fostran, omsorg och att lärandet bildar en helhet. Den pedagogiska verksamheten genomförs så att den stimulerar och utmanar barnens utveckling och lärande.

Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och lusten att lära samt ta till vara och stärka barnens intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper, färdigheter, utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för den pedagogiska verksamheten. Allt utifrån barnets intresse erfarenheter och behov.

Rutiner

Klockan 07.30–08.00 frukost. 08.00 start med påklädning för att gå ut och möta 08.30–09.00 barnen. För att gå till gården parken eller skogen. 11.15 samling och cirka 11.30 lunch serveras till alla barn och vuxna med bestämda platser, vid två bord då måltiden blir lugn och trygg så alla kan få sina speciella behov mötta. Efter maten vilar de minsta barnen på madrasser inne med personlig kudde och fleecefilt. Större barn vilar till saga eller sagoband, cirka 13.30 har de flesta vilat klart och aktiviteter tar vid ute eller inne enligt schema. Cirka 14.30 äter vi mellanmål. Tiden efter mellanmål upptas av barnens egna aktiviteter och lekar och vårt mål är att vara ute resten av eftermiddagen om vädret tillåter. Fruktstund cirka 16.30. Vi hoppas att du och ditt barn skall trivas hos oss. Är det något du undrar över, dra dig inte för att fråga.

Lokalen består av två plan.

Ett barnanpassat badrum och hall med förvaring av kläder. Lekrum som även fungerar som vilorum.

Kök med matrum och hall badrum med två handfat och två lekrum med plats för ett pyssel/matbord så vi har plats för delad lunch lugnt och fint.

Utemiljö

Villatomt på 839 kvadratmeter, inhägnat med häckar och extrastaket av modell fårstängsel. Plank och dubbelt låst grind mot gatan. Platt planlösning med gräsmattor och anpassad sandlåda och leklåda samt fyra stycken gungor.

Måltiderna på Blåsippan är lugna och mysiga, vi sitter i tre olika rum och njuter av hemlagad lunch. Vi har mestadels Ekologiskt och svensk kött. Det serveras alltid grönsaker och frukt varje dag.

Vår vision är att alla på vår verksamhet ska känna sig trygga, sedda och bekräftade med stor respekt med ett gott bemötande och accepteras för den de är.

Föräldrar ska känna tillit och förtroende när de lämnar sina barn hos oss.