ok

Barn i Focus

Johannisdalsgatan 41

Familjedaghemmet Barn i Focus bedrivs i en villa i Mälarhöjden, tillsammans med familjedaghemmet Små höjdarna. Vi vistas i samma lokaler, och kan tillsammans ta emot upp till 12 barn i åldrarna 1–6 år.

Pedagogisk omsorg
Hägersten-Älvsjö

Vår verksamhet planeras enligt Lpfö/98 och likabehandlingsplanen. vi samarbetar flera dagar i veckan med andra familjedaghem i området. Vi arbetar med med rörelse,rytmik,sång,experiment,naturgrupper med mera. De flesta av våra aktiviteter utförs utomhus. Vi tillbringar mycket tid i olika parker och i naturen, går på teater och besöker bibliotek.

Verksamheten bedrivs i en villa med flera rum för barnen att vistas i. I lokalen finns olika material som stimulerar barns nyfikenhet och kreativitet. Vi har en anslutande gård med rutschkana, sandlåda, lektåg, vippgungor och lekstuga.

Vi har eget kök och lagar till största delen all mat själva. I största möjliga mån använder vi ekologiska varor. Vi serverar frukt och grönsaker varje dag. Mellan april och oktober äter vi till största delen alla måltider utomhus.

Läroplanen ligger som grund för verksamhetsplanering och arbetssätt. Målet är att barnen ska känna sig trygga och sedda, känna delaktighet. Vi vill att barnen ska vara med i gruppens aktiviteter och känna ansvar, empati och nyfikenhet. Oavsett kön, ålder och kultur ska alla känna delaktighet.

Villan ligger cirka fem minuter från Västertorps tunnelbanestation och 15 minuter från Mälarhöjdens tunnelbanestation. Vi har ett väl fungerande vikariesystem med flera familjedaghem.