Illustration - barn påväg till förskola

Åsens familjedaghem

Sedelvägen 44

Åsens familjedaghem bedrivs i det egna hemmet och ligger i direkt anslutning till tunnelbana och Hägerstensåsens skola. Vi spenderar mycket tid utomhus hela året och vi är både i närområdets lekparker och natur.

Pedagogisk omsorg
Hägersten-Älvsjö

Utevistelse är en viktig del för mig och för barnets lärande och motorik. Jag tror också att mycket utevistelse gör barnet både starkare och piggare.

När vi är ute har vi många lekparker att välja på vilket gör att vi inte behöver tröttna och att vardagen blir spontan och varierad. Våra skogsdungar besöker vi ofta för lärande och lek. Mycket sång och berättande händer i skogen samt kojbyggen. Inomhus har barnen ett eget lekrum men har tillgång till många fler ytor så leken får spelrum.

Maten lagar jag själv och lägger stor vikt på frukt, grönsaker och att presentera allt från "vanlig" husmanskost till nya smaker. Vi äter ofta utomhus, inte bara på sommaren.

Målet är trygga och glada barn som känner sig sedda och lyssnade på. Att ge barnen den tid dom behöver för att utvecklas i sin egen takt i en lugn och stimulerande miljö. Genom uppmuntran och beröm ge dom en god självkänsla och lust att lära. Att stärka den språkliga utvecklingen genom att läsa böcker ofta och att låta barnen själva berätta.

Vi träffar andra barngrupper flera dagar i veckan och har gemensamma aktiviteter.