Illustration - barn påväg till förskola

Wilmeralda

Drakenbergsgatan 10-12

Vi arbetar med att ge våra barn en bra och innehållsrik vardag, där leken är det viktigaste redskapet för all utveckling och lärande.

Södermalm

Vi vill främja Empatiska, Omdömesgilla och Handlingskraftiga barn genom att ge trygghet, respekt och ansvar. Lärandet sker genom lust och lek och genom att få Tycka, Tänka och Ta ställning. Wilmeralda har ett nära samarbete med familjen omkring varje barns lärande och utveckling.

Vi finns vid Drakenbergsparken och har nära till Tantolundens grönområden, Zinkens skridskobana samt bra kommunikationer. Vi har nyrenoverade lokaler och gårdar och miljön är kreativt Reggio Emilia inspirerad.

Sockerfri förskola med egen kock och KRAV-mat varav en stor del av maten är vegetarisk. Stor kunskap finns i näringslära och om olika typer av matallergier.

Vi förbereder barnet... skapar grunden ihop med familjen för att barnet ska få redskapen till att kunna hantera sitt liv ihop med andra i sitt fortsatta liv utifrån sina egna förutsättningar.

När det slutar på Wilmeralda ska det veta en hel del om sig självt, vem jag är, vad jag kan, vill och tycker är roligt, men också vad som är svårare, och till och med om vad som kanske undviks. Det ska även föräldrar veta om sitt barn. All typ av självständighetsträning i samarbete med föräldrar förbereder också barnet inför skolstart.

Vi ansöker alltid om särskilt stöd när vi ser och upplever att barnet behöver än mer inför förskoleklass och vidare liv, än vad förskolan har resurser till och kan ge.

Wilmeralda är en tydlig och väl fungerande förskola och organisation med förskolechef och ägare Annika Bäck som huvudansvarig.

Biträdande förskolechef/avdelningsansvarig Sofia Holmberg samt ytterligare tre avdelningsansvariga förskollärare ingår i Wilmeraldas ledningsgrupp ihop med Annika Bäck.

Vi planerar vår verksamhet utifrån Wilmeraldas måldokument, vilka bygger på Förskolans Läroplan samt Lagen om förbud mot all form av diskriminering och kränkande behandling av individ.