Illustration - barn på väg till förskola

Waldorfförskolan Solvändan

Ronnebyvägen 20

Den lilla förskolan med det stora hjärtat där barn får vara barn.

Skarpnäck

• Ledarhund och assistanshund välkommen

Solvändan är en liten waldorfpedagogisk förskola med 12 barn. I den lilla gruppen får barnen ro och utrymme att koncentrera sig i lek. Den lilla världen ger möjlighet för barnen att forma och fördjupa nära relationer med varandra och sin fröken. Anknytningen är viktig för barnens trygghet och utveckling.

Dagarna är fyllda med allt från sånger, ramsor och rörelse till sagor, konstnärliga aktiviteter och  handarbete. Utflykter till skogen intill. Alla sysslor och aktiviteter i förskolan inspirerar till den viktiga leken. Leken är hjärtat i verksamheten. Genom ett fantasifullt övande och prövande i leken utvecklar barnen färdigheter för hela livet.

Leksakerna är av naturmaterial som trä, ull och tyg och inspirerar till fantasi och lek. De är relativt enkla i sin utformning för att det ska gå att lägga till detaljer med sin fantasi. Det är barnet som är uppfinnaren i leken och leksakerna ska kunna förvandlas till vad barnet vill ha i leken.

Vi följer Lpfö18 och waldorfpedagogikens En väg till frihet.

Våra rum är ljusa och mysiga.

Ute på vår gård finns det gräs och träd och barnen kan leka i lekstugan, gräva i sandlådan, gunga, rida på trähästar och mycket mer. I skogen intill går vi på utflykter varje fredag. Förskolan har en egen kolonilott där barn, pedagoger och föräldrar får hjälpa till att odla, skörda och njuta av.

Vår goda mat är vegetarisk och lagas varje dag från grunden av ekologiska råvaror i vårt eget kök. Vi kan lägga till grönsaker och kryddor från vår egen kolonilott.

Vår vision är att barn ska få vara barn och få leka sig in i världen. De ska bli sedda och omtyckta och känna att de är värdefulla. Med trygga förebilder ska de få växa och lära sig saker med glädje och lek. Barnen ska få känna sig trygga, utveckla sina förmågor och känna att de kan hantera sitt liv. Nyfikenheten och livsglädjen ska få lysa starkt.

Det var en gång ett alldeles vanligt hus på en alldeles vanlig gata. Men i det huset fanns några inte alldeles vanliga rum. I de rummen fanns det skratt och lek. Det fanns nyfikenhet och kunskap. Det fanns vänskap och äventyr. Varje dag fylldes de rummen av glada barn och snälla fröknar.

Välkommen till oss på Solvändan för att se hur vår saga fortsätter.