Barn

Vittra Luma Park

Lumaparksvägen 12

Hos oss går 230 barn och elever upp till årskurs 3 och hos oss arbetar 35 kompetenta medarbetare. Vi har bedrivit förskola sedan 2003 och grundskola upp till årskurs 3 sedan 2009.

Södermalm

• Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tillgänglig hiss
  • Tydlig skyltning

Majoriteten av våra barn och elever kommer ifrån närområdet, men många väljer även att resa lite längre för att få gå hos oss. Vittra Luma Park har en tvåspråkig inriktning, vilket innebär att eleverna utöver det som står i den svenska läroplanen även får möjlighet att lära sig och utveckla det engelska språket redan från tidig ålder. Flera av våra pedagoger är engelsktalande vilket gör att barn och elever dagligen möts av engelskan som en naturlig del av miljön och undervisningen.

För att möjliggöra vår idé, vision och pedagogiska riktning arbetar vi i Vittra med ett gemensamt ramverk. Ramverket utgörs av ett system där allt hänger ihop och där varje ingående del finns där av en anledning. Vårt ramverk bildar en bärande konstruktion med gemensamma strukturer, arbetssätt och metoder som varje enhet arbetar för att omsätta i den egna verksamheten.

Vår inne miljö har öppna planlösningar och uppdelat i olika områden för att göra det tydligt för barnen. Miljön är uppbyggd utifrån barnen intressen och utvecklas under året.

Direkt ansluten till våra lokaler har vi en innergård där vi erbjuder olika sorters uteaktiviteter året om. Det finns en klätterställning, sandlåda, cyklar, vattenbana, sittplatser och mycket utrymme att springa på.

Vi har också tillgång till den kommunala parken ’Luma parken’ där det finns mycket att sysselsätta sig med.

• Lunchen serveras mellan klockan 11.00 och 12.30.
  • Fruktstund: cirka klockan 09.30.
  • Mellanmål: cirka klockan 14.00–14.30.

Vår kravmärkta mat lagas i vårt eget kök.

Om ert barn har behov av specialkost eller har någon allergi är det viktigt att ni anmäler detta så att vi kan informera köket. Blanketter för detta finns på administrationen.

Vittra är en plats där barn är trygga att vara sig själva, motiverade att lära sig mycket och omgivna av omtänksamma andra – så som förskolor och skolor ska vara. En plats där vi vill göra våra barn till medskapare för ett demokratiskt och hållbart samhälle, genom att utveckla goda kunskaper i kombination med värdefulla kompetenser och djupare värden.

Vår idé

Här växer människor och kunskap.

Vår vision

Vi bidrar till ett demokratiskt och hållbart samhälle – med plats för alla! Ett samhälle med ansvarstagande medborgare som värnar om varandra, gör medvetna val och ser nya möjligheter.