Svenska internationella förskolan Hässelby

Mäster Karls väg 5, 165 73 Hässelby

Välkommen till Svenska internationella förskolan Hässelby! Vi erbjuder en unik tvåspråkig miljö där ditt barn utvecklas genom lek och lärande på både svenska och engelska.

Hässelby-Vällingby
5,7

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Tillgänglig hiss
  • Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tydlig skyltning

Svenska internationella förskolan (SIF) i Hässelby erbjuder en unik och stimulerande miljö för ert barns utveckling och lärande. Vår tvåspråkiga förskola, belägen nära naturen med en fin gård och tillgång till parker och skog, skapar perfekta förutsättningar för både språkutveckling och utforskande lek.

Vår förskola använder både svenska och engelska som arbetsspråk, och vi tror starkt på fördelarna med tvåspråkighet. Barnen som lämnar oss för förskoleklass behärskar båda språken. Vi ser flerspråkighet som en nyckel till framtiden och arbetar utifrån en traditionell förskolepedagogik med fokus på språkutveckling och interkulturell kompetens.

Vår metod syftar till att dra nytta av mångfalden i kulturer och språk genom medvetet lärande och lek, vilket ger barnen en unik möjlighet att utforska världens mångfald från en tidig ålder. Vi anser även att närvaron av modersmålet i utbildningen är viktig för att ta vara på all möjlig språkutveckling.

Vår förskola på 160 kvadratmeter ligger i nyrenoverade lokaler. Vi har flera rum utformade för att väcka barnens intresse för lärande och lek.

Vi har en fin och stor gård med sandlåda, buskar, träd och många olika stationer för lek och lärande. Vi har turen att ligga nära till skogen och har flera parker nära till hands.

Vi arbetar aktivt för en giftfri förskola och ser ständigt över vår pedagogiska miljö, där vi utesluter material som innehåller plaster.

På SIF är hälsa och välbefinnande en prioritet. Vi serverar balanserade och näringsrika måltider med en strikt sockerfri policy för att främja sunda matvanor från början. Vår meny inkluderar säsongsbetonade grönsaker och fisk, med mindre fokus på rött kött. Vi erbjuder alltid vegetariska alternativ till alla måltider, och en stor del av vår mat är ekologisk.

Vi strävar efter att skapa en miljö där varje barn kan utvecklas optimalt i enlighet med läroplanen (Lpfö 18).

Våra huvudmål är att

• varje barn känner sig uppskattat, tryggt & accepterat
  • barnen synliggörs & stärks i sin utveckling
  • utmana barnen & uppmärksamma deras framsteg
  • utveckla barnens förmåga att möta andra med respekt, empati & nyfikenhet
  • stödja utvecklingen av god självkänsla & empatisk förmåga
  • lära barnen att hantera konflikter genom samtal & reflektion
  • upprätthålla nolltolerans mot kränkande behandling.

Våra pedagogiska mål inkluderar att

• skapa en kreativ & utmanande lärmiljö
  • stödja barnens personliga utveckling mot självständighet
  • tillämpa ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar
  • se möjligheter i alla situationer & stödja barnens framsteg
  • erkänna varje barns unika kapacitet & potential
  • arbeta för en främjande pedagogik som undanröjer hinder för lärande
  • skapa goda relationer mellan hem & förskola.

Vi vill ta tillvara på mångfalden i Sverige genom att vårda flera språk och kulturer i våra aktiviteter. Det bidrar till barnens förmåga att kommunicera på svenska och  andra språk, sin kulturella identitet och respekt för andras kulturer.

Genom målen ska varje barn få de bästa förutsättningarna att utvecklas och lära. Vi ser varje barn som en kompetent individ med stor potential och strävar mot att skapa en verksamhet där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.

Vi ser varje barns unika behov och potential, och strävar efter att anpassa verksamheten för att passa alla barn, oavsett behov. Om ett barn behöver extra stöd, gör vi individuella anpassningar utifrån barnets perspektiv.

Vi säkerställer rätt stöd genom att vid behov anlita extern expertis och erbjuda vår personal kontinuerlig handledning och utbildning.

Vi ser alltid till barnets bästa och involverar föräldrar i processen.

Vi införlivar språk, matematik, teknologi och vetenskap i våra dagliga aktiviteter på ett roligt och praktiskt sätt.

Vi använder naturmaterial som föremål från skogen, hemlagad playdough och självgjorda musikinstrument för att ytterligare utveckla barnens känslor och kreativitet.

Vår förskola använder både svenska och engelska som arbetsspråk. Vi ser flerspråkighet som en nyckel till framtiden. Svenska internationella förskolan arbetar utifrån en traditionell förskolepedagogik.