Barn letar efter maskar i jorden.

Sagan

Reimersholmsgatan 69

Förskolan Sagan ligger i ett nyrenoverat hus på Reimersholme. Gården och grönskan på Reimersholme bjuder in till lärande och lek året om och på vår odlingslott kan barnen följa naturens kretslopp på nära håll.

Södermalm

• Toalett med plats för eldriven rullstol

På förskolan Sagan sätter vi barnet i fokus och tror på dess förmåga. Vi ser alla barn som individer med olika behov och intressen. När barnen lämnar förskolan är vår förhoppning att de har med sig en god självkänsla och tillit till sina medmänniskor och en god framtidstro.

Barnens idéer

Här möts barnen av vuxna som respekterar dem och de får uppleva att deras åsikter och tankar är viktiga. Pedagogerna tar till vara barnens intressen, frågor och idéer och erbjuder dem tid och möjlighet att fördjupa sitt utforskande i olika projekt.

Hälsoperspektiv

Vi arbetar utifrån ett hälsoperspektiv. Kost, rörelse och förståelse för hur hälsa, natur och miljö hänger ihop ingår som en naturlig del i den dagliga verksamheten. Vi har också odlingslådor på gården där barnen på nära håll kan följa ett kretslopp.

Medvetenhet

Vi lär barnen att ta ansvar för och respektera förskolans miljö och närmiljön de vistas i. Tanken är att i förlängningen öka medvetenheten om global påverkan och det ansvar vi har för framtidens barn.

Självförtroende

Vi bekräftar barnen och litar på deras kompetens. Vi tillåter och bekräftar barnen i olika sinnes- och känslostämningar. Barnens självförtroende byggs upp genom rimliga krav så att alla får uppleva att de lyckas. Det är processen i lärandet och mötet med andra människor som är viktig.

Förskolan har en egen gård som vetter mot vattnet som omgärdar Reimersholme. Där kan barnen se båtar. Alla avdelningar har utgång direkt mot förskolans gård och avdelningarna med de yngsta barnen har direkt anslutning till gården.

De pedagogiska rummen inomhus är tydligt kopplade till vår läroplan. Materialet är tillgängligt och anpassat för att barnen ska utforska, leka och lära efter individuella behov och intressen på ett utmanande och inspirerande sätt.

För närvarande har vi catering till Sagan från förskolan Kastanjen. Kastanjen lagar all mat från grunden. Mellanmål och frukost lagas på plats och vi har ett tätt samarbete mellan pedagogerna och personal i köket.

Maten serveras som lunchbuffé där barnen själva väljer vad och hur mycket de äter som en del av deras självständighet och eget ansvar. Pedagogiska samtal om kost och näring sker regelbundet i olika former.

Förskolans pedagogiska miljöer är uppbyggda i verkstäder för att stödja lek, lärande och utforskande i aktiviteter kopplat till vår läroplan. Vi arbetar projektinriktat utifrån barnens intressen.

Alla barn som går i vår förskola ska kunna tänka tillbaka på sin förskoletid som en rolig, lärorik och inspirerande tid präglad av samhörighet mellan barn och vuxna.

Vår verksamhet bygger på varje barns unika förutsättningar för utveckling och lärande.

Det sociala klimatet tillsammans med den pedagogiska miljön stärker barnens möjligheter att utveckla sin sociala förmåga, sin lek, sin kreativa förmåga och sitt lustfyllda lärande.

På Södermalm har alla kommunala förskolor tillgång till stöd och handledning av specialpedagoger och förskolepsykolog. Vi anpassar utbildningen och utvecklar arbetet i samarbete med vårdnadshavare för de barn som behöver särskilt stöd.

Vårdnadshavare kan ta del av vår pedagogiska verksamhet, samt matsedel och information från köket via skolplattformen.

Välkomna på visning

• Tisdag den 27 augusti 08.30
  • Tisdag den 24 september 08.30
  • Tisdag den 15 oktober 08.30