Barn

Regnbågens Waldorfförskola

Arkövägen 2

Vi arbetar med Waldorfpedagogik som är baserad på Rudolf Stieners Antroposofisk livssyn.

Skarpnäck

• Ledarhund och assistanshund välkommen

Vi arbetar med Waldorfpedagogik. Vi har tre grupper för barn under 4 år med 5 barn i varje grupp. Vi har två grupper med barn 4-6 år.

Den fria leken är central såväl inne som ute på gården eller i trädgården och i skogen. För att utveckla barnens fantasi och lekförmåga inspirerar vi dem genom att berätta sagor och spela dockspel. Vi lägger vikt vid att barnen ser oss pedagoger i gott samarbete, att vi arbetar praktiskt och konstnärligt. Det ger barnen goda förebilder som inspirerar barnen i leken.

Varje vecka har vi eurytmi med vår eurytmist.

Barnen deltar i veckans göromål såväl praktiskt som konstnärligt.

Det kan till exempel vara bakning, odling, målning, modellering med bivax, sång och dans.

I vår trädgård finns det gott om träd och buskage där barnen kan leka. Där finns även tillgång till sand, jord, vatten. Vi har bärbuskar, kompost och odlingar vilka barnen är med och sköter tillsammans med oss pedagoger och föräldrar. Året runt, i alla väder är vi ute både för- och eftermiddag.

Miljön inomhus är ombonad och hemlik. Färger och inredning är valda med omsorg och är i största mån av naturmaterial. Leksakerna är i naturmaterial.

Maten är vegetarisk och tillagas från grunden i vårt kök. Råvarorna är biodynamiska/ekologiska. Vi strävar efter att främja samvaro under måltiden. Samtal mellan barn och vuxna, matro och trevnad är en viktig del. Pedagogerna äter tillsammans med barnen.

Vi arbetar efter Lpfö 18 och En väg till frihet, Waldorfskolans läroplan från förskola till och med skolan. Vi vill stödja barnen och ge dem möjlighet att växa till fria tänkande självständiga människor med god omdömesförmåga.

Alla barn ska mötas med uppmärksamhet och respekt.

De ska ges möjlighet att utvecklas i sin egen takt och utifrån egna förutsättningar. Pedagogen arbetar medvetet med att skapa en god och nära relation till varje barn. Den fria leken har en central roll. Den stärker barnets egen uttrycksförmåga och uthållighet. Genom leken förbereder sig barnet för skolan och livet som vuxen.

I leken övas sociala, kognitiva, motoriska och konstnärliga färdigheter. Språk, motorik, kreativt tänkande, kroppsuppfattning, självförtroende övas i samtal, sånger, sagor, rim, ramsor och rörelselekar. Vi följer årstiderna vilket avspeglar sig i allt vi gör.

Varje barn får det stöd som det har behov av.

Vi är början på en lång utbildning till fria människor, härifrån fortsätter de flesta barnen till en 12-årig Waldorfskola. Vi har regelbundet kontakt med Waldorfförskolor i Sverige och i världen. Vi går årligen på fortbildning.