Lekplats

Pysslingen Tranan

Fredhällsgatan 7

Pysslingen Tranan är en liten och familjär förskola med endast två avdelningar som ligger centralt på Kungsholmen/Fredhäll, nära Kristinebergs tunnelbanestation och med lummiga grönområden runt omkring.

Kungsholmen
6,1

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Tillgänglig hiss
  • Tydlig skyltning

På Pysslingen Tranan jobbar vi med ”lärande för hållbar utveckling” där vi ser omsorg, lärande, lek, utforskande och medvetenhet som en helhet. Vi vill skapa förståelse för hur vi påverkar den nutid vi lever i, samt den framtid vi har framför oss. Barnen är lika mycket medskapare av vårt samhälle som vi vuxna är och grunden för det livslånga lärandet skapas i förskolan. Vi arbetar utifrån alla dimensioner av hållbarhet, ekologiskt, ekonomiskt och socialt. Och vi strävar efter ett lustfyllt lärande med närvarande och engagerade pedagoger.

Den miljö barnen vistas i är viktig för att skapa lust och kreativitet, utmaning och trygghet. Vi jobbar ständigt med att utveckla våra inomhusmiljöer efter barnens behov och att tänka hållbarhet och återbruk är en självklarhet för oss.

Vår gård är liten, men lummig och ger möjlighet till utevistelse varje dag. Med närhet till naturen går vi också ofta i väg på utflykter eller tar oss till museum, bibliotek eller teatrar så att barnen ges möjlighet att utforska både natur och kultur.

Vi får vår lunch levererad från ett cateringkök där vi har en nära dialog med ansvariga kockar för att säkerställa att maten håller en god kvalitet med flera grönsaksalternativ varje dag. Frukost och mellanmål tillagas på plats.

Lärandet är en aktiv process och vi vill utmana och möta barnen utifrån deras behov, intressen och reflektioner. Den pedagogiska mångfalden är stor då vi arbetar med olika strategier för att nå de mål som läroplanen, skollagen och våra styrdokument anger.

Pysslingen Tranan ingår i en större enhet tillsammans med Nallebjörnen, Sjötullen och Brovaktaren som alla ligger på Kungsholmen och har samma inriktning och ledning. Det gör att vi har fler kollegor att lära av och tillsammans med för att skapa större förutsättningar för utveckling och lärande hos barnen i våra förskolor.

Kontakta Tranans platsansvarig Samira Maimouni och få en visning av förskolan. Vi ser fram emot ditt besök.

E-post: samira.maimouni@pysslingen.se