Pysslingen Sjöstaden

Lugnets Allé 60-70

Vår förskola ligger i Hammarby Sjöstad med närhet till natur, parker och Hammarby Sjö. Hos oss får varje barn möjlighet att lära och utvecklas utifrån sina förutsättningar i samspel med varandra och de vuxna på förskolan.

Södermalm

Hos oss får varje barn möjlighet att lära och utvecklas utifrån sina förutsättningar i samspel med varandra och de vuxna på förskolan. Vi uppmuntrar våra barn till att bli självständiga och trygga individer som vet vilka de är och vad de står för, som tar ansvar för sig själva, för varandra och för det samhälle som vi lever i. Vi vill att våra barn ska utveckla sin förmåga att tänka kritiskt och att lära sig av andra kulturer. På vår förskola får barnen tidigt lära sig att föra dialog och samspela med andra. Vi arbetar med utgångspunkt i varje barns behov och förmågor.

För oss är det också viktigt att alla barn trivs, känner sig trygga och känner glädje och stolthet över sin förmåga att lära sig nya saker. Vi vill ge varje barn en god grund för sin fortsatta utbildningsresa genom att utveckla barnens vilja och lust att lära och utveckla förmågor och kunskaper att bygga vidare på.

Varje möte är av betydelse för oss och vi lägger stor vikt vid det omsorgsfulla lärandet. Vi strävar efter att vara professionella och personliga i varje möte. Både spontant som organiserat kan det uppstå tillfällen till omsorg och lärande. Våra medvetna val och förhållningssätt i varje situation är utgångspunkten för att det ska kunna gynna barnets möjligheter till lärande. Förmågan att utveckla kunskap stimuleras i mötet med andra. Vi tror på att vi lär av varandra, barn av barn, pedagoger av pedagoger, barn av pedagoger och pedagoger av barn.

Pysslingen Förskolor – Sjöstaden på promenad avstånd från Nackareservatet och Hammarby sjö. Förskolan består av två plan med fem avdelningar. Vår utemiljö består dels av våra två gårdar som tillhör förskolan och dels av de fantastiska områden i närheten av förskolan dit vi ofta tar oss för att upptäcka och utforska omvärlden. Vår miljö, både inne och ute är utformad för att kunna utmana och stimulera till utforskande, lek och lärande

Vi tar oss lätt iväg på äventyr både utanför och i närområdet

På Sjöstaden får vi vår mat från Skoolfood, som tillagar varierade näringsberäknade måltider. Maten som serveras på Sjöstaden är KRAV-certifierad, vilket innebär att det finns höga krav på såväl råvaror som tillagningssätt och all fisk är MSC-märkt. Varje dag serveras det en salladsbuffé till maten, med en blandning av olika grönsaker smakupplevelser och skapa lustfyllda matstunder. Vi arbetar för att måltiderna ska vara en lugn stund med möjlighet för samtal, reflektion och social samvaro.

Vi har två vetenskapliga inriktningar i förskolan och läroplanen utgår från båda riktningarna.

• Det utvecklingspedagogiska perspektivet (fokus på vad som ska läras ut)
  • Det socialkonstruktionistiska perspektivet (fokus på hur lärandet kan möjliggöras)

Vi på Sjöstaden utgår från barnens erfarenhetsvärld när vi gör våra val och vi ser att de båda teorierna kompletterar varandra. Ibland går vi före barnen och visar vägen eller följer barnen och ser vart de går för att tillsammans upptäcka och utforska. Vi använder oss av båda sätten och det innebär att vår undervisning på Sjöstaden bygger på växelverkan. Vi följer barnen för att sedan erbjuda mer eller nytt och pekar ut nya perspektiv och möjligheter till utforskande.