Ballonger

Pysslingen Krukmakaren

Zinkens väg 25–27

Vi ligger vid Tantolundens kant, nära Zinkens IP, och har nära till natur, park och stad! Hos oss blandas lärande i vardagen med olika projekt. Alla avdelningar har sin egen planering utifrån vad just deras barn är intresserade av.

Södermalm

Krukmakarens verksamhet grundar sig på Läroplanen för förskolan, Pysslingens styrdokument samt Stockholm stads riktlinjer för förskolan. Vi vill skapa ett omsorgsfullt lärande för barnen på Krukmakaren vilket kräver att vi har pedagoger som hela tiden är nära barnen, att de är medlekande pedagoger, ser behov av utveckling, finns nära för tröst och trygghet. Att vi har en lekfull verksamhet som under lekfulla former erbjuder våra barn en rolig, utvecklande och utmanande vardag.

Krukmakarens finns på två våningar. En trappa upp finns våra äldsta barn uppdelade i två grupper. Dessa grupper ger sig flera gånger i veckan iväg till närliggande parker, Zinkens IP, bibliotek eller till vår "systerförskola" Pipmakaren som har en stor gård samt ett stort rörelserum. Våra yngsta finns på bottenvåningen, uppdelade i två grupper. Utanför ligger vår ganska typiska stadsgård med sandlåda och rutschkana. Här finns stationer där barnen kan odla, hamra och spika, bygga med mera.

I köket finns Rosaria som lagar mat och kryddar så det luktar i hela kvarteret. Mat som lagas från grunden, hembakt bröd, salladstallrikar, vegetariskt 1–2 gånger i veckan och innehåller mycket kärlek. Vi utökar med kravmärkta och ekologiska varor allt eftersom. Vi börjar också med matavfallssortering för att skapa en ökad medvetenhet kring hållbar utveckling för både pedagoger barn.

Vår pedagogiska idé: på Krukmakaren vill vi att barnen ska utveckla färdigheter och förmågor som de har användning för hela livet. En färdighet som vi lägger särskilt stor vikt vid är att barnen utvecklingar sin sociala förmåga och värdegrund. Vilket innebär förmågor att dela med sig, trösta den som är ledsen, att uttrycka sin åsikt men också ta hänsyn till andras idéer och önskemål. Att det är roligt att göra saker tillsammans blir av stort värde för oss att förmedla till barnen här på Krukmakaren. Vi erbjuder lek och aktiviteter utifrån barnens intressen och läroplanens områden.