Pysslingen Fenix

Randersgatan 123

Förskolan Fenix ligger i bostadsområdet Ärvinge i Kista med närhet till naturområden, kulturutbud och kommunikationer. Fenix är en liten förskola där vi har ett nära samarbete mellan våra tre avdelningar.

Järva

Kultur, språk och kommunikation

Hos oss har kultur och kommunikation en central plats. Både barn och pedagoger talar flera olika språk och vi använder tecken som stöd (TAKK) i våra aktiviteter. Hos oss är vi måna om att låta alla barns familjetraditioner komma fram. Vi lyssnar bland annat på musik som barnen tar med sig hemifrån och läser sagor och ramsor från olika håll i världen. Vi besöker gärna biblioteket där vi läser och lånar böcker till förskolan.

Utomhusvistelse, utflykter och spaning i närområdet
Hos oss på Fenix tycker vi om att vara ute. Vi vistas gärna på vår egen gård, går på spaning i närområdet och gör utflykter till Akalla by, Husby gård eller Järvafältet. Vi har också nära till parkerna Gläntan och Trudelutten. Vintertid åker vi pulka och skridskor i Husbyhallen. På förskolan äter vi ofta lunch och mellanmål på vår fina altan utomhus.

Vi äter varierande och näringsrik kost vid frukost, lunch och mellanmål. Maten levereras från Albertina Catering och är näringsberäknad för att passa barnens behov. De pedagogiska måltiderna är en av de viktigaste stunderna som vi har med barnen. Därför tar vi tillvara dessa genom att arbeta mycket med språk, socialt samspel, matematik och kultur.

Vår kultur
Vår kultur präglas av tron på att alla barn kan växa och lyckas. Hos oss är vi också övertygade om att vi är starkast tillsammans och att vi hela tiden – barn som vuxen – lär av och tillsammans med varandra. Vår kultur präglas också av en innovativ anda och en stark tro på att vi bidrar till samhällsnyttan. Genom engagerade möten och ett kompromisslöst fokus på barnens bästa ska vi bedriva ett omsorgsfullt lärande i världsklass.

Vår barnsyn
Vi vet att människor, och i synnerhet barn, av naturen är kreativa, vetgiriga och nyfikna. Barn lär sig nya saker hela tiden och genom alla situationer som uppstår i vardagen. Förmågan att utveckla kunskap finns hos oss alla barn och stärks tillsammans med andra.

Våra lärmiljöer
Alla våra lärmiljöer är varsamt uppbyggda med stöd i modern forskning om barns lärande. Genom ett medvetet förhållningssätt ska våra pedagoger bidra till att de fysiska och sociala lärmiljöerna är tillgängliga, stimulerande, varierade och utmanande för alla barn.

Våra utvecklingsinriktade pedagoger
Våra engagerade och utvecklingsinriktade pedagoger är vår största tillgång. Genom en mångfald av tillvägagångssätt ska de skapa inspirerande lärmiljöer och ta tillvara varje barns unika egenskaper och kompetenser. Hos oss ska pedagogerna våga utmana befintliga synsätt och se nya perspektiv. För oss är det viktigt att varje pedagog känner stolthet och en vilja att ta ansvar för en ständig utveckling.

Föräldraforum och föräldraaktiv inskolning

Du som förälder är viktig för oss. Vi vill ge alla föräldrar möjlighet att komma med idéer och förslag på hur vår verksamhet kan bli en ännu bättre plats för både barn och pedagoger. För att göra det bjuder vi bland annat in till föräldraforum där vi tillsammans med föräldrar diskuterar olika ämnen. Vi tillämpar också föräldraaktiv inskolning där du som förälder är aktiv under ditt barns första tid hos oss på Fenix.