Förskolans gård

Pysslingen Brovaktaren

Warfvinges väg 20

Förskolan ligger i nybyggda Hornsberg. Med närhet till fina Rålambshovsparken, vatten, museum, bibliotek och teatrar får barnen möjlighet att utforska både natur och kultur. Hos oss skapas det lust och nyfikenhet inför lärandet.

Kungsholmen
5,7

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Tillgänglig hiss
  • Tydlig skyltning

På Brovaktaren ser vi omsorg, lärande och leken som en helhet. Det trygga omsorgsfulla lärandet i leken uppstår både organiserat och spontant med medvetna pedagoger som ledare. Vi ser nyfikenhet och kreativitet hos barnen som utvecklar kunskap i mötet med andra. Lärandet är en aktiv process och vi vill utmana och möta barnen utifrån deras behov, intressen och reflektioner. Den pedagogiska mångfalden är stor då vi arbetar med olika strategier för att nå de mål som läroplanen, skollagen och våra styrdokument anger. Lokalerna är nybyggda, med stora ljusa ytor väl anpassade för förskoleverksamhet. Inredningen är väl genomtänkt och inbjudande för barn. Maten tillagas från grunden, med stor variation, av vår kock.

På Brovaktarens förskola är trygghet och lärande alltid i fokus! Här finns alltid pedagogerna på golvet, nära barnen och vi hjälper till att sätta ord på handlingar och känslor. Vi ser vikten att utmana det individuella barnet samt gruppen för att se till att alla barnen får sina tankar och funderingar uppmärksammade.

Vi upplever att arbetet i mindre grupper möjliggör att ALLA röster kommer till tals, genom olika metoder så som språk, bilder och kroppsspråk.

Vi serverar mat lagad från grunden med inslag från hela världen. Vi ska utveckla en tydlig linje när det kommer till den ekologiska inriktningen och miljömål. När det gäller bra råvaror så jobbar vi enligt vår måltidspolicy, Svensk kyckling, Svenskt fläskkött, Nötkött skall innehåll max 10% fett och MSC-märkt fisk.

Vi arbetar aktivt med våra nationella och interna styrdokument, alltid med det omsorgsfulla lärande och tryggheten i fokus. Vi på Pysslingen ser kunskap, lärande och omsorg som en helhet. Förmågan att utveckla kunskap väcks i mötet med andra. Barnen är kreativa, nyfikna och kompetenta och det fångar vi i lärandeprocessen då vi utgår från gruppen och det enskilda barnens förmågor. Vi utmanar befintliga synsätt och uppmuntrar nytänkande och kreativitet i det pedagogiska arbetet med barnen.

Vi vill ge barnen verktyg och erfarenhet under tiden på förskolan men också tankar och funderingar de kan bära med sig resten av livet. Vi strävar efter att alla barn ska känna en tro på sig själva, bli självständiga och framför allt känna känslan av att jag kan själv. Vi på Brovaktaren ser mötet som en vital del av vår vardag, mötet med barn, föräldrar eller andra som hälsar på hos oss ska alltid upplevas som positivt.

Vi erbjuder grönsaker efter säsong och utmanar barnen med spännande kålsorter, betor, bönor och linser vintertid. För att under våren och sommaren erbjuda härliga späda grönsaker som växer ur vår jord.