Barn vid sjö.

Personalkooperativet förskolan Yxan

Wollmar Yxkullsgatan 15 a

Vi är en familjär förskola som sätter den sociala kompetensen i första rummet. Personalgruppen består av både män och kvinnor (2/6) och tre av sex är förskollärare.

Södermalm
5,6

• Tillgänglig hiss

Vi är ute varje dag men är ingen ur och skurförskola. Fler av oss spelar gitarr och vi har även satt upp egna musikaler. Fysiska utmaningar är viktiga för oss och därför åker vi till skogen med barnen samt åker såväl skridskor som skidor. Vårt läge vid Mariatorgets tunnelbana och Södra Stations pendeltågsstation gör det lätt för oss att ta oss ut i skog och mark.

Våra lokaler är på 290 kvadratmeter i hjärtat av Södermalm i härlig sekelskiftesmiljö. Vi har en liten gård som vi nyttjar ibland men helst ger vi oss av till skog, mark och park.

Då vår kokerska är tjänstledig detta år har vi istället just nu cateringfirma. Maten är näringsriktig och närproducerad. Vegetariska alternativ finns varje dag.

Läroplanen genomsyrar allt som vi gör på förskolan. Vår ambition är inte att öppna dörrar åt barnen utan att lära dem att öppna dörrarna själva. Då vi är en liten förskola är det extraviktigt för oss att samarbeta över alla åldersgrupper, alla barn ska vara trygga med alla pedagoger, även de man inte har som ansvarspedagoger. Alla barn är allas barn och på så sätt blir det även mindre sårbart om någon är frånvarande. Föräldrar är alltid välkomna att delta i verksamheten, dels genom att ta del av dokumentationen men även genom det dagliga mötet. Varje morgon och eftermiddag finns en termos kaffe tillgänglig för att på så sätt få en lugn lämning och hämtning. Vår vision är att barn som lämnar vår förskola ska ha fått med sig en social kompetens om hur man vill bli behandlad och hur man behandlar sina medmänniskor. Detta finns inte som skolämne utan måste läras in redan på förskolan. Vi samtalar mycket och låter barnen vara med och besluta vad vi ska jobba med. Förutom skog och mark arbetar vi mycket med matematik, fysik och kemi. På ett lekfullt sätt stimulerar vi barnens nyfikenhet för siffror, experiment samt fysikens lagar.

Skogsutflykter är viktigt för oss då vi anser att stadsbarn behöver uppmuntras motoriskt och därför åker vi på heldagsutflykter en gång i veckan. Vi klättrar i berg samt åker pulka oftast ute i Rudans friluftsområde i Haninge. Där åker vi även skidor i lilla Vasaloppet en gång per år.