Förskolemiljö, odlingar.

Olivträdets förskola

Concordiavägen 27

Vi har två avdelningar i en fristående byggnad med egen gård. Vi har muslimsk profil med ett interkulturellt förhållningssätt. Vi arbetar utifrån målet att varje barn ska ges förutsättningar att utveckla sin kulturella identitet.

Skärholmen
4,4

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Tydlig skyltning

Vår förskola har en inriktning för hållbar utveckling. Vi arbetar med Grön flagg för att främja miljömedvetenhet och intresset för omvärlden. Vi vistas mycket utomhus och i naturen. På vår förskola har vi ett projekterande arbetssätt som utgår från barns inflytande och delaktighet. Målet är att bedriva en god pedagogisk verksamhet som förmedlar de kunskaper, värderingar och normer som barnen behöver för fortsatt utbildning och utveckling.

Olivträdet har muslimsk profil och vi arbetar för att barnen ska utveckla trygghet i sin kulturella identitet, samt utveckla kunskap och intresse för andra kulturer. Målet är att barnen ska få utvecklas i en muslimsk miljö till trygga och ödmjuka individer med respekt för sina medmänniskor, sin närmiljö och sitt samhälle. Förskolans viktigaste syfte är att få varje barn att känna delaktighet och ansvar i vårt svenska samhälle. Förskolan är öppen för alla barn oavsett bakgrund.

Förskolan består av två avdelningar i en fristående byggnad med egen gård. Den är belägen i ett lugnt område med närhet till både kommunikationer och naturområden. Vi har nära tillgång till parker, idrottsanläggningar, bibliotek och andra kulturinstitutioner.

Förskolan har ett eget kök där vi tillagar frukost och mellanmål. Vi serverar främst ekologiska alternativ.

Lunchen levereras från Ecofood catering som tillagar näringsrik och smakrik halalmat.

På vår förskola har vi ett projekterande arbetssätt som utgår från barns inflytande och delaktighet. Vi tar till vara barnens intressen och förmågor och uppmuntrar barnen att uttrycka tankar och åsikter. Vi vill erbjuda en stimulerande inom- och utomhusmiljö där barnen får möjlighet att utforska och upptäcka. Vi har välutbildad personal och kontinuerlig fortbildning. Vi arbetar med små barngrupper och strävar efter att verksamheten utgår från varje barns behov. Vi har ett nära samarbete med föräldrar för att skapa trygghet och gemenskap.

Vi använder digitala verktyg för att dokumentera vår verksamhet. Varje barn har en digital portfolio där föräldrarna kontinuerligt kan följa sitt barns utveckling.