Nicolaigården

Skomakargatan 30

Förskolan ligger i hjärtat av Gamla stan – med nyrenoverade, ljusa lokaler och egen härlig innergård. Vi är hbtqi-certifierade och jobbar aktivt med genus och normer. Vårt mål är att varje barn känner trygghet, glädje och lust att lära.

Södermalm
4,6

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Tillgänglig hiss

Nicolaigården är en förskola där värdepedagogik genomsyrar verksamheten. Det innebär att allt från bemötande till material, språk och böcker är väl genomtänkt utifrån ett genus- och jämställdhetsperspektiv. Förskolan är även hbtqi-certifierad. Vi vill visa och lära barnen att alla människor har samma rättigheter och skyldigheter. Vi förutsätter inte att barn vill vara, är eller gör på ett visst sätt utifrån kön, härkomst eller ålder.

Engagerad personal

Hos oss lämnar du ditt barn i trygga händer. Våra medarbetare är nyfikna och kompetenta och arbetar utifrån en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Vi utgår från barnets behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.

Kultur och estetik

På Nicolaigården arbetar vi aktivt med delaktighet och gemenskap genom estetiska uttryckssätt. Vi har gemensam sångsamling en gång i veckan, då vi sjunger och spelar musik tillsammans. Vi anordnar även dans för alla barn på förskolan.

Uteverksamhet

Förskolan har en uppskattad natur- och kulturgrupp, Korpen, som fyra dagar av fem vistas i naturen, parker och parklekar samt tar del av stadens rika kulturutbud.

Nicolaigården består av fyra basgrupper:

• Trollet
  • Enhörningen
  • Ugglan
  • Korpen.

Förskolan har gamla anor och grundades redan 1901. Lokalerna renoverades 2024. De är ljusa och har högt i tak. Vi har en egen gård samt en takterrass varifrån du ser ut över hela Gamla stan.

Våra utomhusmiljöer är platser för lek, skapande, odling och bokläsning. Vi är dessutom i den närliggande parken Junotäppan varje dag.

Vi är stolta över vår mat! Vi har en egen kock som lagar all mat från grunden. Kocken använder ekologiska och säsongsanpassade livsmedel i största möjliga mån. Vegetarisk mat serveras tre gånger i veckan och sallad serveras till varje lunch.

Vårt arbete styrs av läroplan, skollag, diskrimineringslag, barnkonvention, verksamhetsplan, plan mot diskriminering och de lokala arbetsplanerna för respektive basgrupp.

Vår vision är: Framtiden är barnens och vi utvecklar den tillsammans.

Nicolaigården arbetar utifrån en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Pedagogisk dokumentation är ett redskap för synliggörande, analys, utvärdering och utveckling av utbildningen. Utbildningen ska utgå från barnens behov och utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.

På Södermalm har alla kommunala förskolor tillgång till stöd och handledning av specialpedagoger och förskolepsykolog. Vi anpassar utbildningen och utvecklar arbetet i samarbete med vårdnadshavare för de barn som behöver särskilt stöd.

Välkommen på visning

Varmt välkommen att kontakta vår samordnare Clara Holly om du vill komma på visning av våra lokaler och vår verksamhet.

E-post: clara.holly@edu.stockholm.se

Följ oss på Instagram:

Förskolan Nicolaigården på Instagram: @fsk_nicolaigarden

Som förälder har du rätt att ha ditt barn på förskolan inom det som kallas för ramtid. Ramtiden är den maxtid en förskola måste hålla öppet om det finns ett behov av det. Ramtiden är mellan klockan 06.30 och 18.30 alla helgfria vardagar förutom julafton, midsommarafton och nyårsafton.

Förskolans gård med lekstuga, trähästar och flaggspel.
På förskolans gård ser vi en del av det material som barnen bygger balansbanor med för att träna motorik och få rörelse.
Barnen på förskolan Nicolaigården vistas i nyrenoverade lokaler som är varsamt renoverade för att bevara originaldetaljer och målade med linoljefärg.
Barnen är med och odlar, alltid lika spännande för barnen att se vad det blir!
En yta för lek, spel, pyssel och samtal.
Ett fönster på en avdelning för de yngre barnen med dockor som visar olika känslouttryck. Dockorna hjälper barnen att förstå och prata om olika känslor vi upplever.
Fönster mot Prästgatan där vi har en ateljé.
En del av ett rum för de yngre barnen, materialet är lätt för barnen att nå och det finns en variation av material som barnen har tillgång till.
Språkoteket – hit går barnen i mindre grupper för att läsa böcker i olika genrer och med en stor variation och mångfald. Här finns även schackbräden som används av de äldre barnen.