Mosebacke Förskolor AB

Roddargatan 6

Vi arbetar Reggio Emilia-inspirerat, på fem åldersdelade avdelningar strax bakom Mosebacke torg.

Södermalm

• Tillgänglig hiss

Vi har fem åldersdelade avdelningar, en avdelning för varje ålder. I början av juli har de största barnen börjat flyga iväg mot skolan och då flyttar resterande avdelningar med sina pedagoger ett steg upp i huset. Då blir ettårsavdelningen tom och kan välkomna nya barn i augusti-september. Den här femåriga resan genom huset som barn, pedagoger och föräldrar gör tillsammans leder till stor trygghet och långa relationer mellan både barn och vuxna.

Barnen är våra ledstjärnor som visar oss vart vi tillsammans ska gå till exempel i våra projekt. Redan vid invänjningen lär sig ettåringarna att ta av blöja och hämta ny, skrapa tallriken, ställa skorna rätt och hänga upp overallen på kroken. Vi ger barnen ansvar och mandat, något de blir stolta och växer av.

Våra föräldrar är våra viktigaste samarbetspartners och vi hjälps åt både i vardagen och på våra fester. Tvåårsföräldrarna fixar gofika för ettårsföräldrarna en eftermiddag på hösten. Treårsföräldrarna fixar julmarknad, fyraårsföräldrarna fixar gårdsfesten och femårsföräldrarna förgyller vår övernattning med till exempel discolampor och chokladfontäner.

Avdelningarna har olika hörnor för spännande aktiviteter där barnen kan lära känna varandra. Hörnorna fördjupas eller byts ut när barnen tappar intresset. Viktigt för oss är tydlighet, estetik, stimulans och välkomnande.

Basmiljön på avdelningarna är avpassad för barnens aktuella ålder, exempelvis på ettårsavdelningen finns många speglar, tyger och taktila material.

Vi har en stor gård med olika hörnor. Bland annat målning, dinosaurier, vatten, bandy, sandrestaurang och teaterscen.

Vi väljer ekologiska och lokalodlade livsmedel och undviker onödigt socker. Vi äter frukost tillsammans klockan 9.15, frukt innan läggdags på förmiddagen, lunch klockan 13.30 och frukt på eftermiddagen. Vi har uteslutit mellanmål och våra barn är mätta vid hämtningstid.

Våra värden som levs här i huset är utveckling, delaktighet, respekt och ansvar och dessa värden ska kännas av alla som kommer in hos oss.