Illustration - barn på väg till förskola

Mariagårdens Montessori Förskola

Högbergsgatan 63

Vi arbetar efter Maria Montessoris pedagogiken och planeringen av verksamheten utgår från Läroplanen för förskolan 98 - reviderar 2016 samt Stockholmsstad förskoleplan.

Södermalm

Verksamhetens pedagogiska innehåll bygger på Maria Montessoris filosofi och pedagogik och verksamheten planeras utifrån barnens behov, gruppens sammansättning samt förskolans läroplan och styrdokument som grund.

Vi har en egen gård som är utrustad med en sandlåda, rutschkanor, lekbåt och lekambulans av trä och så vidare. Gården har även ett litet förråd där olika typer av leksaker som cyklar, rockringar med mera förvaras och tas fram under utevistelsen. Vi har en stor lokal på över 300 kvadratmeter, uppdelad på två avdelningar där storbarnsavdelningen är utrustad med framför allt Montessori material och materialet på småbarnsavdelningen är anpassat för de yngre barnen.

Vi har anlitat en en cateringfirma som levererar en varierad kost där mjölk, grönsaker och bröd ingår. Vi erbjuder även vegetarisk mat och laktosfritt utifrån barnens behov. Frukost och mellanmålet serveras också, men de ordnar vi själva.

Vi vill med vår verksamhet ge barnen möjlighet att hitta vägen till självständighet då barnens första instinkt är att klara det själv, utan hjälp! Utifrån Maria Montessoris pedagogik och läroplanen för förskolan skapar vi en varierad verksamhet med ett naturvetenskapligt arbete, temaarbeten, projekt, utflykter, teaterbesök med mera.