Illustration av kvarteret Mangon med ett rött flerbostadshus i förgrunden.

Mangon

Hennings Gata 16

Vår nya, fina förskola Mangon öppnar i augusti 2024! Förskolan ligger i det nybyggda området på östra Södermalm, där SL:s bussdepå tidigare låg. Ansökan är nu öppen och du kan ställa ditt barn i kö.

Södermalm
Kommunal

Förskolan Mangon är en kommunal förskola som jobbar utforskande där barnen görs delaktiga. Hos oss kommer ditt barn får vara med i spännande sammanhang där barnet leker, lär och utvecklas. Vi skapar möten där gemenskap och glädje är levande under hela dagen på förskolan.

Redan nu öppnar förskolan upp en avdelning hos grannförskolan Sunnangård, Färgargårdstorget 72. I augusti flyttar sedan barnen över till den nya förskolan. Om du önskar start från augusti 2024 och framåt går det självklart också bra att ställa ditt barn i kö till Mangon redan nu. Du ansöker om plats via Stockholms stads e-tjänst Förskola och fritidshem.

Förskola och fritidshem

Förskolan ligger i bottenplan på ett nybyggt flerfamiljshus. Pedagogiska lärmiljöer skapas så att barnen kan göra egna val och utforska tillsammans. Förskolan har en egen nybyggd gård som är inspirerande och utmanar barnen att röra på sig. Precis intill förskolan ligger Tvätt-Malins park och en kort promenad bort finns Vitabergsparken och Hammarby Sjö.

Barnens måltider lagas av kock på en närliggande förskola. Den variationsrika maten lagas med till stor del ekologiska råvaror. Mangon har ett stort och fräscht mottagningskök där vi själva kan baka bröd, göra smoothies och koka gröt till mellanmål.

De kommunala förskolornas vision är ”Framtiden är barnens och vi utvecklar den tillsammans”. Tillsammans kan vi göra underverk.

Vi ser som vårt främsta uppdrag att alla barn, vårdnadshavare och medarbetare på vår förskoleenhet skall känna sig trygga, sedda och delaktiga i vår verksamhet.

Här uppmuntrar vi barnens individuella nyfikenhet samt lägger grunden för ett lustfyllt och livslångt lärande utifrån alla läroplanens mål.

På Södermalm har alla kommunala förskolor tillgång till stöd och handledning av specialpedagoger och förskolepsykolog. Vi anpassar utbildningen och utvecklar arbetet i samarbete med vårdnadshavare för de barn som behöver särskilt stöd.

Ansökan till förskolan Mangon är nu öppen och du kan ställa ditt barn i kö via Stockholms stads e-tjänst Förskola och fritidshem.

Förskola och fritidshem

Varmt välkommen att höra av dig till oss om du önskar mer information!

E-post: forskola.soder@edu.stockholm.se

Vill du läsa mer om de nya kvarteren som byggs på östra Södermalm? Besök sidan om det nya området.

1 240 nya bostäder på östra Södermalm

Följ oss på Instagram

Förskolan Mangon på Instagram

Illustration av kvarteret Mangon med ett rött flerbostadshus i förgrunden.
Kvarteret Mangon där förskolan kommer att ligga. Kvarteret ligger precis bredvid nya Tvätt-Malins park. Illustration: AQ arkitekter
Visionsbild över Tvätt-Malins park med grönska och stenbelagd markyta.
Visionsbild över Tvätt-Malins park. Illustration: Landskapslaget.