Staffli, bord och stolar i förskolans ateljé.

Lyckan

Wollmar Yxkullsgatan 19-21A

Varmt välkommen till förskolan Lyckan! Förskolan ligger i anrika Maria sjukhus och har en stor, fin innergård. Hos oss ligger barnens nyfikenhet och lust att lära till grund för verksamheten.

Södermalm

• Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tillgänglig hiss

Vår önskan är att skapa en trygg och inspirerade miljö för ditt barn där utforskande, lustfullt lärande och kreativitet får stå i centrum. Vi stöttar barnen i deras utveckling att formas till trygga, självständiga och empatiska individer.

Teman och projekt

Pedagogerna inspirerar barnen och bjuder in till spännande och roliga aktiviteter och utmaningar. Vi arbetar med teman och projekt utifrån Södermalms gemensamma projektuppdrag kring hållbar framtid. Vi fokuserar mycket på social hållbar utveckling, genom att utmana barnen i det sociala samspelet och reflektera kring hur man är en bra kompis.

Leken är viktig

Vi arbetar i både större och mindre grupper och erbjuder barnen en rolig och utvecklande miljö för lek och lärande, utifrån barnens intressen och behov. Leken spelar en viktig roll i verksamheten och stimulerar barnens fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande.

Utevistelse

Vi har en stor innergård och närhet till fler parker. Vi vistas mycket utomhus, inte minst i Tantolunden som ligger nära förskolan.

Vi utformar den pedagogiska miljön så att den blir rolig och stimulerande för barnen, varje dag.

Vi har en stor, fin innergård. Förskolans centrala läge erbjuder både goda möjligheter att lära barnen att bli trygga i stadsmiljö och att vistas mycket utomhus i parker och i Tantolundens härliga grönområden.

Maten lagas på förskolan och köket är en central plats på Lyckan. Vår kock är välutbildad och brinner för att väcka matglädje och nyfikenhet så att barnen vågar och vill upptäcka nya smaker.

Doften av nybakat bröd och god mat förgyller vår förskola. Vår kock lagar maten från grunden och använder minst 50 procent ekologiska livsmedel.

Vi ser köket som ett pedagogiskt rum. Barnen och pedagogerna samarbetar tätt med vår kock i köket.

Vi erbjuder barnen en verksamhet där omsorg och lärande bildar en helhet. Vi vill att förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla våra barn.

Barnens intressen, upplevelser, tankar och fantasi inspirerar oss till roliga och lärorika projekt där pedagogerna undervisar och inspirerar barnen till att uttrycka sig i olika former genom skapande, lek och utforskande.

I samarbete med barnens vårdnadshavare är vår målsättning ett gott samarbete för att skapa bästa möjliga förutsättningar för varje barns utveckling.

På Södermalm har alla kommunala förskolor tillgång till stöd och handledning av specialpedagoger och förskolepsykolog. Vi anpassar utbildningen och utvecklar arbetet i samarbete med vårdnadshavare för de barn som behöver särskilt stöd.

Välkomna på visning:

Fredag den 26 januari klockan 9.30

Fredagen den 23 februari klockan 9.30

Fredagen den 22 mars klockan 9.30

Fredagen den 26 april klockan 9.30

Fredagen den 24 maj klockan 9.30

Fredagen den 28 juni klockan 9.30

För visning kontakta Annika Hansson på telefon 08-508 124 70 eller e-post af56535@edu.stockholm.se. Alternativt biträdande rektor Jennie Cerin på 08-508 122 80 eller jennie.cerin@edu.stockholm.se.

Digital visning av förskolan Lyckan.

Vårdnadshavare kan ta del av vår pedagogiska verksamhet samt matsedel och information från köket via skolplattformen.

Vi har en föräldraaktiv introduktion då familjen får en god inblick i vår verksamhet och möjlighet att lära känna barnen, pedagogerna och miljöerna.

Staffli, bord och stolar i förskolans ateljé.
I vår ateljé får barnen utlopp för sin kreativitet.
Byggnad och innergård.
Rum med stolar, bord där dockor sitter och fikar.
Vi utformar pedagogiska miljöer som uppmuntrar till lek.
Rockringar och en lektunnel på golvet i förskolan.
I våra lokaler finns det plats för rörelse.