Låg förskolebyggnad sedd från gården.

Lindarängens Waldorfförskola

Greve von Essens Väg 47

Lindarängens Waldorflekskola är belägen i en vacker byggnad nedanför ”Borgen” på Gärdet. Vi har en egen gård med odling och kompost, nära till skog och hästhagar.

Norra innerstaden

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Tydlig skyltning

Barnets utveckling sker genom fri lek, hantverk och konstnärligt skapande såsom muntligt berättande, dockspel, målning med mera. Enkla leksaker i naturmaterial tilltalar alla sinnen och utvecklar fantasi samt kreativitet hos barnet. Den fria leken är grundläggande för barnets övande av det sociala samspelet och ges därför stort utrymme. Dagen, veckan och året följer en rytm som skapar trygghet och igenkännande. Förskolans vardagssysslor och barnets deltagande är även en väsentlig del.

Stor gård med trädgård. Vi odlar våra egna grönsaker till viss del och har kompost. Det finns en ”lillgård” för de mindre barnen. I boden ges barnen möjlighet att snickra. Vi har gungor och två stora sandlådor. Trädgårdsarbete är en naturlig del av utomhussysslor för såväl vuxna som barn. Lokalerna ljusa, vackert färgsatta och består enbart av naturmaterial. Varje barngrupp har sitt lekrum.

All mat lagas från grunden av vår kock och med hjälp av barnen när det är möjligt. Maten är vegetarisk och till största del biodynamisk.

Vår vision är att tillsammans med föräldrarna verka för att barnen ska få växa till fria, ansvarsfulla medmänniskor som med en positiv självbild kan komma att värna om vår jord och allt som lever där. Genom det Waldorfpedagogiska arbetssättet med årsloppet som tema arbetar vi med Lpfös alla delmål.

Vi lägger stor vikt vid att lära ut hantverk av olika slag såsom tovning, växtfärgning , sy och brodera och träarbete så att barnen får med sig handaskicklighet samt kunskap om hur man kan tillverka olika saker själv.