Lilla Viljaskolan Jylland

Jyllandsgatan 94

På Lilla Viljaskolan Jylland är vi övertygade om att varje barn har rätt till en inspirerande och lärorik förskola. Förskolan ligger i Kista intill Järvafältet med närhet till lekparker, skog och natur.

Järva

• Tillgänglig hiss
  • Toalett med plats för eldriven rullstol

Lilla Viljaskolan Jylland är ett nytt tillskott i Lilla Viljaskolan och under våren kommer förskolan genomgå anpassningar och förändringar i linje med vår filosofi på Lilla Viljaskolan. Lilla Viljaskolan Jylland har en icke-konfessionell inriktning och välkomnar alla barn oavsett vart man kommer ifrån eller vilken bakgrund man har.

Förskolan har fem avdelningar för barn 1–2 år och 3–5 år och plats för totalt 85 barn.

På Lilla Viljaskolan arbetar Reggio Emilia-inspirerat. Med det menas att miljön ska vara tilltalande, spännande och stimulerande samt uppmuntra till lek, utforskande, lärande och kommunikation. Varje barn är unikt och ska själv vara huvudpersonen i sin egen utveckling. På Lilla Viljaskolan ska det vara barnens agerande, nyfikenhet, utveckling och lärande som ska vara i fokus

En del i den pedagogisk modellen är att lokalerna utformas på ett sätt som möjliggör att skapa ”rum i rummet” med för barnen olika aktivitetsytor.

Förskolans lokaler än nyrenoverade och fräscha. På skolan finns en väl tilltagen innegård och tomten ligger i anslutning till lekparker, promenadstråk och vackra naturområden på Järvafältet. Detta ger möjlighet till mycket lek, rörelse och naturupplevelser.

Vi får vår mat från Saffaa's kök & event som ligger i närheten. Tack vare det korta avståndet kan vi servera maten strax efter att den tillagats.

Tre dagar i veckan serverar vi vegetariskt. Därutöver har vi en dag med kött och en dag med fisk på menyn.

Frukost och mellanmål tillagar vi själva på plats på förskolan. Det kan då bland annat bli gröt, omelett eller ugnspannkaka.

Lilla Viljaskolan bygger på ett stort engagemang för varje barns rätt till en rik och stimulerande tid på förskolan oavsett var man bor eller vilken bakgrund man har. Forskning och erfarenhet visar att samarbete är bästa sättet att nå goda resultat i skolan. Därför vill vi samarbeta med varje barns familj och lokalsamhället. På Lilla Viljaskolan arbetar vi tillsammans för varje barn.

Det är vår ambition att vara så öppna och transparenta som möjligt om vår verksamhet. Det betyder att vi alltid kommer att redovisa uppgifter om skolans kvalitet så långt det är möjligt och vi bjuder gärna in till samarbeten med andra för att tillsammans utveckla verksamheten.

Vi ser fram emot att skapa en trygg och stimulerande miljö för våra elever på Lilla Viljaskolan Jylland. Välkommen att kontakta oss för mer information.

Tidigt stöd

Alla barn är unika och vi arbetar i hög grad individanpassat på förskolan. Samtidigt kan det ibland uppstå behov av extra stöd och på Lilla Viljaskolan tror vi att det är bäst att sätta in stödet så tidigt som möjligt i barnens utveckling. Vi arbetar med att följa upp och utvärdera varje barn noggrant för att alla ska utvecklas. Vid behov har vi tillgång till både kurator och specialpedagog som kan stötta i verksamheten.