Kungsholmens västra förskola

Welanders väg 4

Välkommen till Kungsholmens Västra förskola, även kallad Gula villan. Vi lägger stor vikt vid att skapa sammanhang där barnen får möjlighet att mötas och lära tillsammans. Det är barnens nyfikenhet och lust att lära som visar vägen för vårt arbete.

Kungsholmen
5,8

• Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tillgänglig hiss
  • Tydlig skyltning

Kungsholmens Västra förskola, även känd som "Gula Villan" har en lång historia och anses vara Sveriges äldsta förskola. Den grundades år 1854 på en närliggande adress och 1909 byggdes den nuvarande förskolan och verksamheten flyttades till Welanders väg. Vår verksamhet tar utgångspunkt i ett utforskande förhållningssätt där barn och pedagoger tillsammans undersöker och skapar mening.

Vi lägger stor vikt vid att skapa sammanhang där barnen får möjlighet att mötas och lära tillsammans som en grupp och det är barnens nyfikenhet och lust att lära som visar vägen för vårt arbete. Vår verksamhet erbjuder en mångfald av uttryckssätt, exempelvis dans, musik, måleri och tecknande, vilket bidrar i barnens lärprocesser.

Vi skapar och tar tillvara på tillfällen där barnen möts för att undersöka, reflektera, diskutera och lära tillsammans. Vi arbetar i projekt som utgår från vad barnen visar intresse och nyfikenhet inför. Vi pedagoger skapar förutsättningar, tillfällen och miljöer som gör att barnen kan fördjupa sig i det som förundrar dem.

Lokalerna är ljusa och rymliga med mycket av den gamla karaktären bevarad. Miljön består av flera stationer som erbjuder en mångfald av material och är delvis föränderlig utifrån vad barnen för tillfället är upptagna av. Miljöerna är iscensatta för att skapa möten och samarbete mellan barnen och är utformade så att alla kan känna självständighet och inflytande över sin dag på förskolan. Vi har en variationsrik gård som utnyttjas flitigt under dagen för lek och diverse utforskande aktiviteter.

Vi vill att barnen ska känna sig delaktiga och därför bjuds de bland annat in till matråd hos vår kock, som varje dag serverar vällagad kost med hög andel ekologiska livsmedel.

På Kungsholmens västra förskola, som är en av Kungsholmens kommunala förskolor, får barnen en bra miljö ute och inne och ett tryggt bemötande. Hos oss kan ditt barn vara nära sin kända miljö och sitt närområde. Kungsholmens västra förskola, som också kallas Gula villan, är Sveriges äldsta förskola och ligger i en vacker sekelskiftesvilla med anor från 1800-talet. Vi har en lummig gård där barnen möts bland fruktträd och odlingar.

Våra pedagoger på avdelningarna Draken, Karlavagnen, Orion och Sirius arbetar engagerat för att ditt barn ska känna sig välkommen. För oss i Stockholms stad är trygghet, kvalitet och ett inkluderande bemötande en självklarhet och vi som arbetar med barnen samverkar, för att möta ditt barns behov på bästa möjliga sätt.

Kungsholmens kommunala förskolor tillhör Stockholms stad. Varje förskola är unik men vi delar samma pedagogiska bas i att vara nära barnen i en trygg miljö med lärande aktiviteter. Vi har haft förskoleverksamhet i över hundra år och har utvecklat förskolorna i takt med de behov som finns. Vi tar ett gemensamt ansvar för att kontinuerligt utveckla personalens kompetens och förskolornas miljöer.

Om du är nyfiken och har frågor gällande Kungsholmens västra förskola (Gula villan) är du varmt välkommen att kontakta biträdande rektor Lisa Jakobsson.

Förutom Kungsholmens Västra förskola finns även Dammen, Valvet, Kronan och Röda villan i S:t Görans förskoleenhet.

Visning av förskolan 2024

• Torsdag 18 januari 08.30–09.10
  • Torsdag 15 februari 08.30–09.10
  • Torsdag 14 mars 08.30–09.10
  • Torsdag 18 april 08.30–09.10
  • Torsdag 16 maj 08.30–09.10
  • Torsdag 13 juni 08.30–09.10

Under visningen berättar en pedagog om utbildningen på förskolan och du kommer också att få titta in i den pedagogiska miljön. Det blir självklart också tid för frågor. Vill du delta i visningen?

Anmälan

Antalet platser är begränsade och du behöver anmäla dig och ditt barn i förväg för att delta. Vi ser gärna att endast en person per familj deltar, så att vi kan ge så många familjer som möjligt chansen.

Du anmäler ditt intresse till visningsansvarig, som du hittar under kontakt.