Kompassbacken, Kompassbacken 7

Kompassbacken 7

Kompassbacken är belägen i ett villaområde i Sundby i Spånga. Upptagningsområdet är Sundby-Flysta. Vi har en stor kuperad skogstomt med fantastiska möjligheter till lek och lärande för barn och vuxna med närhet till skog och grönområden.

Järva
5,7

Förskolan består av två åldersblandade grupper. Vår verksamhetsidé handlar om att erbjuda en god pedagogisk miljö fylld av kreativitet, utmaningar, stimulans och glädje. Vårt arbete fokuserar på att se barnet och dess lärande. Vi erbjuder pedagogisk verksamhet både avdelningsvis och i åldersindelade grupper med barn från båda avdelningarna. Utgångspunkten i arbetet är hela tiden barnet och familjen i centrum. Barnen skall få utvecklas i sin egen takt och ha roliga och positiva minnen från sin förskoletid. Vi ser att barnens förmåga till empati och omtanke ständigt utvecklas genom att de automatiskt måste visa hänsyn till de yngre och att de samtidigt har de äldre barnen som förebilder.

Vi har en stor kuperad skogstomt med fantastiska möjligheter till lek och lärande för barn och vuxna, samt närhet till skog och grönområden.

Våra kockar/ekonomibiträden serverar barnen olika sorters årstidsbetonade grönsaker för att de ska få prova olika smaker. Vi arbetar för att minimera intaget av socker, salt och mättat fett. Måltiderna ska serveras under regelbundna, trivsamma och lugna förhållanden. Enheten arbetar utifrån den gemensamma matsedel som är framtagen av våra kockar men också via en dietist och med rekommendationer från Livsmedelsverket som grund.

I ett ständigt föränderligt samhälle vill vi skapa en förskola för barn och vuxna där möjligheter finns, skapas och utvecklas till kunskap och utveckling utifrån var och ens bästa förmåga. Vi vill skapa en plats där harmoni och glädje dominerar så att vi kan förberedas för livets kommande utmaningar.

Våra ambitionsmål är att barnen ska lära sig:

Ta ansvar, mod att våga vara sig själv, utveckla sin nyfikenhet och ett aktivt handlande. Vi vill att de ska uppnå insikter som ger kunskap, arbetat med sin sociala kompetens där fantasi och känslighet tar plats, utvecklat vänskapsband med barn och vuxna, ha upplevt glädje och humor. Vi vill att barnen ska bära med sig ett hopp och en tro om att ibland kan JAG få vara hjälten i mitt liv.

Se film om förskolan