Ett rum med ett bord och hyllor med leksaker. Rummet har stora fönster och på väggarna sitter affischer och figurer.

Kista Stars International Preschool

Isafjordsgatan 30C

Välkommen till Kista Stars! Vi är en tvåspråkig förskola där vi använder både engelska och svenska i vår utbildning. Vi sätter barnet i centrum och verksamheten utgår från varje barns behov och intressen.

Järva

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Tillgänglig hiss
  • Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tydlig skyltning

På förskolan Kista Stars arbetar vi utifrån läroplan för förskolan, Lpfö 18, och förhållningssättet att utbildningen ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Språket är en viktig del barnens utveckling. På förskolan stödjer vi barnen i första hand i det svenska språket samt engelska. De barn som har andra modersmål än svenska uppmuntras att utveckla sitt modersmål tillsammans med oss på förskolan och i hemmet.

Kista Stars präglas av ett interkulturellt förhållningssätt där alla barn oavsett hemkultur möts och får chansen att utveckla sin förmåga att förstå, respektera och värdesätta varandras olikheter likaså upptäcka varandras likheter.

Förskolan ligger på fjärde våningen med entrén mot vår stora gård. Lokalen är ljus och luftig med många fönster. Vi har en stor och välbyggd uteplats med staket och grindar och en sandlåda. Hos oss sker lärandet i alla rum, vid alla tillfällen och på ett naturligt sätt. Vi utvecklar vår lärmiljö kontinuerligt och bygger mötesplatser. Vi skapar många rum i rummet till exempel för lugna aktiviteter och bokläsning. Ett av rummen är för skapande aktiviteter där barnen till exempel kan måla och rita.

Vi beställer mat från matomsorg som levererar god och näringsriktig kost fem dagar i veckan. De barn eller vuxna som behöver specialkost av olika skäl får naturligtvis det.

Vi har en matsal på de yngre barnens avdelning och en matsal på de äldre barnens avdelning för att ge barnen goda förutsättningar för en lugn och trevlig måltid.

Vi på förskolan Kista Stars arbetar för ett livslångt lärande där vi tar till vara på barnens förmåga, vilja och lust att lära. Vår utbildning hämtar inspiration från den pedagogiska filosofin som har utvecklats i Reggio Emilia.

Vår utgångspunkt är att alla barn föds rika och med hundra språk. Varje barn har unika förmågor och egenskaper som ska bemötas med respekt och tas på allvar. Den dagliga verksamheten genomsyras av ett demokratiskt synsätt där dialogen spelar en central roll,
svenska och engelska är de språk vi använder. Vi ger barnen möjlighet till att utveckla båda språken och även deras modersmål genom litteratur, events och daglig interaktion. Vi anammar de kulturella olikheterna på vår förskola.

Bilder

En korridor med väggarna målade med färgglada djur och växter. Hyllor fyllda av klossar.
Ett hörn i rummet fyllt av kuddar och med en sänghimmel av vit spets. På väggen finns bokhyllor.
En vägg med hyllor med barnböcker. På golvet finns det sittkuddar.