En kuddhörna med gosedjur och sänghimmel. Böcker står i en liten bokhylla.

Kista International Preschool

Isafjordsgatan 30A

Välkommen till förskolan Kista International Preschool. Vi är en tvåspråkig förskola där vi använder både engelska och svenska i vår utbildning. Vi sätter barnet i centrum och verksamheten utgår från varje barns behov och intressen.

Järva

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Tillgänglig hiss
  • Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tydlig skyltning

Vi på förskolan Kista International Preschool arbetar för ett livslångt lärande där vi tar till vara på barnens förmåga, vilja och lust att lära.

Vår utbildning hämtar inspiration från den pedagogiska filosofin som har utvecklats i Reggio Emilia.  Vår utgångspunkt är att alla barn föds rika och med hundra språk. Varje barn har unika förmågor och egenskaper som ska bemötas med respekt och tas på allvar.

Den dagliga verksamheten genomsyras av ett demokratiskt synsätt där dialogen spelar en central roll. Svenska och engelska är de språk vi använder. Vi ger barnen möjlighet till att utveckla båda språken och även deras modersmål genom litteratur, event och daglig interaktion. Vi anammar de kulturella olikheterna på vår förskola.

Förskolan ligger på fjärde våningen i en kontorsbyggnad med entrén mot en stor gård som är vår lekplats. Lokalen är ljus och luftig. Det finns mycket parker i området och det är lite trafik runt omkring. Vi har en stor och välbyggd uteplats med staket och grindar runt om med en sandlåda.

Vi ger barnen de bästa förutsättningarna så att lärandet händer i alla rum. Vi bygger mötesplatser och skapar många rum i rummet och använder dessutom utrymmet i korridorerna och matsalen på förskolan.

Vi beställer mat från Matomsorg som levererar god och näringsriktig kost fem dagar i veckan. De barn eller vuxna som behöver specialkost av olika skäl får naturligtvis det.

Vi har en matsal på de yngre barnens avdelning och en matsal på de äldre barnens avdelning för att ge barnen goda förutsättningar för en lugn och trevlig måltid.

Vi ser barnen som kompetenta, självständiga och med stor potential för lärande. Vi tror på ett rikt och kompetent barn med en stark vilja att lära tillsammans med andra.  Vi ger barnen möjlighet att utveckla sin självständighet. Vi arbetar temainriktat och utgår från barnens intressen, frågor och funderingar samt arbetar för att utmana barnets nyfikenhet, kunskap och för att lyfta fram likheter och olikheter.

Vi sätter fokus på barns lek och utforskande och vi vill att barnens lek och intressen ska styra verksamhetens innehåll.

Förskolan utgår från den enskilda individens behov och förutsättningar. Oavsett kön, ålder och kultur ska alla ha samma möjlighet att kunna påverka och känna delaktighet, ha rätt att uttrycka sin åsikt och uppleva en trygg och harmonisk tillvaro.

Pedagogerna arbetar med pedagogisk dokumentation som är ett arbetsverktyg för att följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten. Det handlar om att dokumentera det som händer mellan barn, vuxna och miljön i verksamheten. Det gör vi genom text och bild samt filmer där vi kopplar aktuellt arbete till Läroplanen (Lpfö-98 reviderad 2016), skollag, lokala mål som gäller förskolan.

Vill du veta mer om förskolans läroplan finns mer information på Skolverkets webbplats.

Bilder

Två små stolar och hyllor med plastdjur som står framför en väggmålning med natur, djur och fiskar i en fiskdamm.
En lekhörna med doktorssaker och texten vårdcentral skriven på väggen.