Grafik på förskola, barn och lekplats.

Kanalen

Vintertullstorget 68

Kanalen är ett småskaligt alternativ till nutidens stora förskolor. Vi har rymliga lokaler, en trivsam innergård och tid att dagligen möta varje barn i lek, samtal och närvaro. Här erbjuds kvalitativ pedagogisk verksamhet i ett modernt sammanhang.

Södermalm
Fristående (föräldrakooperativ)

Kanalen har funnits i över 30 år och verksamheten bedrivs fortfarande i samma rymliga lokaler på Södermalm. Här arbetar fyra pedagoger i en barngrupp på cirka 18 barn i åldrar mellan ett och sex. Vi har genom många års erfarenheter etablerat oss som en välmående liten förskola.

Verksamheten planeras utifrån förskolans läroplan och anpassas efter aktuell barngrupp. Förutom att arbeta temainriktat ges mycket tid till utforskande, gemenskap och lek. Vi får varje vecka besök av en musikpedagog som sjunger tillsammans med barnen och tar aktivt del av stadens kulturutbud, bland annat genom att regelbundet besöka teaterföreställningar och museer. Förskolan ligger nära Stora Blecktornsparken med både djur och mycket plats för lek. Vi har också nära till flera andra parker, naturområden och vatten.

Vi har med omsorg valt vårt pedagogiska material för att erbjuda utmaningar och uppmuntra den naturliga kreativiteten. Kanalen väljer också bort normbefästande leksaker och böcker och vill istället främja reflektion över olika synsätt och perspektiv. Vi övar kontinuerligt vår förmåga att använda matematik och språk för att undersöka våra omgivningar och uttrycka observationer, och lär oss gärna genom att pröva, diskutera och samtala.

Vi har en liten barngrupp, stora lokaler och mycket tid, för vart och ett av varje barn som går här. Vi har tid att lyssna, kramas, samtala, förklara och leka med våra barn, och gemenskapen som skapas i vårt kooperativ är uppskattad av både barn och vuxna.

Våra lokaler är stora och ändamålsenliga, med rum som målarverkstad och hemvrå och ytor för rörelse med ribba, aktivitetsmattor och byggkuddar.

På den stora gården intill lokalen har vi ett eget välsorterat förråd med cyklar, pulkor, skottkärror och mycket mer. Här finns klätterställning, rutschkana, en ansenlig sandlåda och gröna, lummiga gångar att cykla, springa och utforska kring. Vi är mycket omtyckta i området och möts ofta av uppskattande grannar.

Vi serverar lunch, frukt på förmiddagen, mellanmål på eftermiddagen och frukost vid behov. Lunchmaten är ekologisk, väl sammansatt och balanserad husmanskost från cateringfirma. Vegetariskt, veganskt eller annan specialkost finns alltid att tillgå vid behov och till varje måltid serveras grönsaker och avslutningsvis frukt.

Mellanmål består av ekologiska livsmedel som rekommenderas för förskolan, exempelvis filmjölk, smörgås och dylikt. Vi följer råd från kommunens kostrådgivare och dietister.

På Kanalen möts vi i en familjär och varm miljö med fokus på barnens behov och intressen. Att ingå i ett föräldrakooperativ är speciellt. Det är ett beslut som ofta fattas när den vanliga förskolan känns för stor och stökig, eller när familjen vill bli mer delaktig och få bättre insyn i barnets pedagogiska vardag. Genom att bedriva en verksamhet med liten barngrupp, verklighetsnära beslut och gemensamma intressen har vi möjlighet att göra verklighet av våra målsättningar.

Kanalens målsättningar är att:

• ge varje barn trygghet i sig själv och till andra
  • se till att varje barn får utvecklas i egen takt på bästa möjliga sätt ge tillfälle till gruppgemenskap i en öppen, trygg och stimulerande atmosfär
  • stimulera nyfikenheten och lusten att lära sig om sig själv och omvärlden

Det kooperativa engagemanget innebär bland annat att vi driver verksamheten genom styrelsearbete, fattar viktiga beslut gemensamt och återinvesterar i verksamheten. Vi hjälps åt med städning och styrelsearbete för att kunna bibehålla en trygg och lärorik förskolevistelse för våra egna barn. Vi har valt att inte ha jour för föräldrarna.

Utflykter

Vi har en mindre barngrupp och gott om personal vilket gör att vi alltid har möjlighet att lämna vår lummiga innergård för att göra utflykter - både genom att besöka parker och lekplatser i närområdet och genom att ta oss med bussen och/eller färjan till exempelvis Gamla stan, Djurgården, Hellasgården och Nackareservatet.

Vi besöker såväl stads- som naturmiljöer vilket erbjuder varierande intryck och motoriska utmaningar och vi rör oss enkelt över hela Stockholm utifrån årstid och intresse i barngruppen.

Har du frågor?

Läs mer på vår hemsida eller kontakta vår rektor Charliana.

Det finns alltid möjlighet att komma på visning!