ok

Johannes waldorfförskolor III

Ludvigsbergsgatan 21 och Gamla Lundagatan 2

Johannes waldorfförskolor är en ideell medarbetarförening som ligger runt Mariatorget. Lokalerna är på fyra adresser, vilket bidrar till ett mindre sammanhang för barnen där omsorg om en vacker miljö och väl valda material har stor betydelse.

Södermalm

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Toalett med plats för eldriven rullstol

Johannes waldorfförskolor III är del av en ideell medarbetarförening som ligger på olika adresser på Södermalm. Våra enheter är relativt små, vilket bidrar till ett mindre sammanhang för barnen där omsorg om en vacker miljö och väl valda material har stor betydelse.

Vi är en förskola som arbetar utifrån waldorfpedagogiken, en idé och metod som är väl beprövad och världsomspännande.

Waldorfpedagogiken står i samklang med sin samtid med den växande människans behov i fokus.

Johannes waldorfförskolor III ligger precis intill den fina Harenparken med varierande möjligheter till lek och rörelse. Här finns också en mindre avgränsad del där de yngre barnen finner ro för sina lekar. Våra lokaler finns på två adresser i samma kvarter. Rummen är ljusa, väggarna vackert laserade, all inredning utgår ifrån naturmaterial såsom sten, trä, och textilier fria från onödiga kemikalier.

Johannes waldorfförskolor har öppna kök där matlagningen sker i direkt anslutning till barnens lek. Vi lagar helt vegetarisk mat på ekologiska och biodynamiska råvaror. Barnen har möjlighet att delta i matlagningen. Årets rytm återspeglas i val av meny och råvaror. Matlagningen är också en del av fester och högtider som bidrar till att barnen får en helhetsupplevelse med alla sinnen.

Ett grundläggande mål för arbetet i en waldorfförskola är att varje barn skall utveckla sin egen personlighet i ett socialt sammanhang. Vi vill ge stöd för hälsa och välbefinnande och inspiration till alla sinnen, samt stort utrymme för barnens egna initiativ och lek. Arbetet med hantverk, konstnärligt övande och vardagsnära sysslor ges stort utrymme. Vi erbjuder rika möjligheter för barnen att få inspiration för sin fantasi och kreativitet. Sång och dans, muntligt berättande och dockspel är återkommande inslag liksom barnets eget skapande med färg och olika formande material. Varje dag har sin rytm liksom veckan och året.

Johannes waldorfförskolor arbetar utifrån Läroplan för förskolan, Lpfö 98/18. Vi beskriver vårt arbete närmare i waldorfskolans kursplan, En väg till frihet, samt i vår egen verksamhetsplan.