Barn klättrar uppför ett berg.

I Ur och Skur Tumlarens förskola

Drakenbergsgatan 51 nedre botten

Tumlaren är ett tryggt och inarbetat föräldrakooperativ, sedan 1989, vid Tantolunden på Södermalm. Vi har plats för 20 barn och vi har fem engagerade, kreativa och drivna pedagoger.

Södermalm
4,5

• Tillgänglig hiss

Vi är en I Ur och Skur-förskola, med grundidéer inom utomhuspedagogik, friluftsliv & upplevelsebaserat lärande. Vi vistas till största delen utomhus, i vår närmiljö, i skogen och vid vår odlingslott. Huvudman är föräldrakooperativet Tumlaren där föräldrarna tar aktiv del i förskolan.

Pedagogerna agerar medupptäckare, medagerare, medupplevare och medundersökare. All personal har gått utbildningar inom friluftsfrämjandet. Friluftsfrämjandets barnaktiviteter ingår i förskolans återkommande aktiviteter.

Våra lokaler är ljusa och öppna. Vi har ett kök (där barnen gärna bakar) en ateljé för kreativ verksamhet, ett stort rymligt lekrum samt ett mindre kuddrum där både vila och bygglek förekommer. På gården har vi sandlåda, cyklar och allehanda leksaker. Skidorna finns nära till hands, om snön faller. Utanför grinden har vi Tantolunden, där vi leker på ängen, i pulkabacken, på berget och på fågelstranden.

Lunchen levereras av Klein’s kitchen. Kleins garanterar 30 procent ekologisk mat. Frukt och mellanmål handlar vi själva och vi prioriterar ekologiska varor. Två dagar i veckan är maten vegetarisk. Vi har också fruktstund på förmiddagen och serverar mellanmål på eftermiddagen. En dag i veckan har barnen egen matsäck hemifrån, då vi går till skogen.

På Tumlaren är vi ute i alla väder, barnen lämnas utomhus och hämtas utomhus. Barnen börjar med Knopp i närområdet, därefter är det Knytte och Mulle i Hellas eller Rudan skogen. Barnen ges då möjlighet att se och lära sig på ett pedagogiskt och lekfullt sätt om samspelet mellan växter och djur och mellan människor och natur. På vintern har vi skridsko- och skidskola.

Vår verksamhetsidé bygger på lust och nyfikenhet. Barnens egna förmågor stärks och utmanas i naturen. Vistelse i naturen är en rättighet och blir en naturlig del i barnens vardag. Vi vill väcka intresset för friluftsliv, få barnen att känna sig trygga och trivas i skogen samtidigt som de lär sig vara aktsam om den. Återvinning och naturens kretslopp genomsyrar vår verksamhet. Styrd och fri lek är viktigt i den sociala träningen och på Tumlaren är ledarledda lekar, äventyr och fantasi en viktig ingrediens. Minst en gång i veckan åker de äldre barnen på längre utflykt, ofta med pendeltåg eller buss till Rudan eller Hellas. De yngre barnen gör mindre utflykter i närmiljön, också de med ryggsäck och medhavd matsäck.

De små barnen sover utomhus, i vindskyddet på gården, eller i portabelt vindskydd i skogen eller på odlingslotten.

Det är gångavstånd till vår odlingslott i Södra Årstalunden, där vi odlar och skördar blommar, bär och grönsaker.

Föräldrainsats: Tumlaren är ett föräldrakooperativ, vilket innebär att föräldrarna har aktiv del i verksamheten, genom styrelsearbete och andra insatser. Föräldrakooperativet Tumlaren, ekonomisk förening, är huvudman, och därmed ytterst ansvarig för att verksamheten bedrivs i enlighet med gällande lagar och regler. Kooperativets styrelse väljs årsvis bland medlemmarna, det vill säga föräldrarna.

Utöver styrelsearbete och arbetsgivaransvar innefattar föräldrainsatser, som man som medlem i kooperativet åtar sig att utföra, bland annat jour (att vikariera för personalen vid behov), städning samt utomhus- och inomhusfix, i enlighet med föreningens stadgar. Detta anser vi skapar gemenskap och ger föräldrarna delaktighet i barnens vardag.