Måla

Frilufts förskolor Gläntan

Älvdalsvägen 67–69

Huvudman för verksamheten är Frilufts Förskolor i Stockholm AB. Privat förskola som arbetar med Natur- och utomhuspedagogik. Vår verksamhetsidé är att ge barnen en utvecklande och stimulerande förskoletid, där vi använder naturen som resurs.

Hässelby-Vällingby

Gläntan är en förskola med cirka 52 barn i blandade åldrar, belägen i Hässelby Villastad. Vår metod är att arbeta med Natur- och utomhuspedagogik. Ute i naturen är vi alla lika oavsett ålder, kön eller bakgrund. Där får och kan alla barn leka och lära utifrån sin egen förmåga och utveckling. Där finns inga färdigställda rum som binder oss till förväntningar och könsroller med mera. I skogen låter vi barnens fantasi utvecklas och stimuleras. Vi arbetar i åldersgrupperna Äventyrare (5 år), Utforskare (3–4 år) och Upptäckare (1–2 år) men även åldersblandat delar av veckan. Med oss varje dag är våra två dockor Veda & Barke, som fungerar som ett pedagogiskt hjälpmedel. En länk mellan barn och pedagoger som finns till hands vid olika situationer som uppstår i vardagen. Tillsammans med Veda & Barke upplever vi naturen runt omkring oss, och lär oss året om på ett spännande och nära sätt.
Vi anpassar verksamheten efter årets årstider, vintertid har de äldre barnen såväl skid- som skridskoskola. Våra ledord är Tryggt, Roligt och Lärorikt.

Lokalerna ligger på nedre botten i ett bostadshus. På gården finns det en sandlåda, utebord, lekställning och ett vindskydd. Vi nyttjar också gården utanför grinden där det finns möjlighet att cykla, spela fotboll och innebandy, samt att sitta under pergolan för att leka. Gården är liten men vi spenderar mycket tid iväg på utflykter i skogar runt om i Hässelby.

Vi utgår från Livsmedelsverkets ”Bra mat i förskolan” och minst 40% av vår mat är ekologisk. Vi äter mat efter säsong. Maten tillagas i vårt egna cateringkök.

I all vår pedagogiska verksamhet utomhus och inomhus arbetar vi efter förskolans läroplan, samt Frilufts Förskolors egna styrdokument som säkerställer verksamheten. Vi följer alla barn i deras utveckling och dokumenterar verksamhetens lärande på ett pedagogiskt sätt. Vi arbetar kreativt och medvetet med läroplanens olika delar matematik, naturkunskap och teknik, språk och kommunikation, EQ, social kompetens, jag-utveckling och motorik. Vi bedömer alltid säkerhet, väder och vind efter ledorden " Förskolan skall vara trygg, rolig och lärorik" Gläntan är en godkänd "Grön flagg"-förskola och vi jobbar dagligen med olika miljöarbeten och en hållbar utveckling.