Skorpans gård

Förskolan Skorpan

Arbetargatan 27 A och B

Välkommen till Skorpan som ligger vid Fridhemsplan. Förskolan har en stor och härlig gård som har ett skyddat och lugnt läge. Vi vill ge varje barn möjligheter till lärande och utveckling utifrån sina behov och förutsättningar.

Kungsholmen
5,5

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Tydlig skyltning

Det pedagogiska arbetet i Kungsholmens Södra förskoleområde grundar sig på Kungsholmens pedagogiska ställningstaganden. Dessa ställningstaganden bygger på områden vi ser som särskilt viktiga för att säkerställa en god kvalitet och att nå läroplanens mål.

• Människosyn: Våra utgångspunkter är bland annat demokratiska värden och FN:s barnkonvention.
  • Kunskapssyn: Hur vi ser på människans möjligheter att lära och utveckla sina förmågor.
  • Utforskande förhållningssätt: Ett arbetssätt som utgår från att sätta nyfikenhet och lust att lära i fokus.
  • Pedagogiska miljöer: Att se miljö och material som en bidragande faktor till utveckling och lärande.
  • Pedagogisk dokumentation: Ett sätt att arbeta med uppföljning, utvärdering och utveckling av verksamheten.

Barnens delaktighet och inflytande i verksamheten är en förutsättning för en rolig, trygg och lärorik tid på förskolan. Våra pedagogiska miljöer, såväl inom- och utomhus samt i närområdet, hjälper oss att skapa förutsättningar och möjligheter för utveckling och lärande. Genom att arbeta i mindre grupper under dagen ökar möjligheten för barnen att leka och lära tillsammans i meningsfulla sammanhang. Under barnens sista år på förskolan ingår de i spännande projekt i nära samarbete med en annan förskola i området.

Förskolan ligger i både markplan och en trappa upp i huset. Alla grupper har ett antal rum som sin egen hemvist där barnen möter många utmaningar under dagen. Förskolans stora gård ligger i ett lugnt läge. Vi har både traditionella mötesplatser som till exempel den stora sandlåda men också föränderliga inslag som våra odlingslådor som alla grupper är engagerade i. Vårt läge gör att vi har nära till både stora parker och kommunala transportmedel.

Våra måltider på förskolan tillagas av förskolans kock. Måltiderna som serveras är tillagade enligt Livsmedelsverkets rekommendationer "Bra mat i förskolan". Kocken lagar det mesta av maten från grunden, en hel del ekologiskt, de lagar specialkost.

På Skorpan, som är en av Kungsholmens kommunala förskolor, får barnen en bra miljö ute och inne och ett tryggt bemötande. Hos oss kan ditt barn vara nära sin kända miljö och sitt närområde. Förskolan har två plan, stor egen gård och nära till parker och grönområden.

Hos oss finns stora möjligheter att utforska naturvetenskap, språk, matematik och kreativt skapande. För oss i Stockholms stad är trygghet, kvalitet och ett inkluderande bemötande en självklarhet och vi som arbetar med barnen samverkar, för att möta ditt barns behov på bästa möjliga sätt.

Kungsholmens kommunala förskolor tillhör Stockholms stad. Varje förskola är unik men vi delar samma pedagogiska bas i att vara nära barnen i en trygg miljö med lärande aktiviteter. Vi har haft förskoleverksamhet i över hundra år och har utvecklat förskolorna i takt med de behov som finns. Vi tar ett gemensamt ansvar för att kontinuerligt utveckla personalens kompetens och förskolornas miljöer.

På Skorpan har vi fem stycken avdelningar som är åldersintegrerade. Avdelningarna samarbetar i tvärgrupper så alla barn får goda förutsättningar att lära och utvecklas. På förskolan har vi en hög kompetens och lång erfarenhet och ett flertal förskollärare.

Digital teknik

I vår verksamhet använder vi oss av digital teknik i form av dator, kamera, pekplatta och projektor. Vi ser digital teknik som ett pedagogiskt och kompletterande verktyg till barnens aktiviteter och undersökande. De digitala verktygen används även för att dokumentera verksamheten med fokus på utveckling och lärande.

Visning av förskolan

Vill du veta mer om förskolan Skorpan? Då är du varmt välkommen att anmäla dig till en föräldravisning någon av följande datum klockan 09.15-09.45:

• 29 januari
  • 26 februari
  • 22 april
  • 27 maj

Föranmälan krävs! Anmäl dig till visningen genom att mejla till visningsansvarig.