Pyssel med löv. Foto.

Förskolan Pilgården

Serafimergränd 13

Välkommen till förskolan Pilgården. Vi arbetar i större och mindre grupper kring olika projekt och aktiviteter där barnens matematiska, språkliga och sociala förmågor stärks och uppmuntras.

Kungsholmen
6,1

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga
  • Tydlig skyltning

På förskolan Pilgården erbjuder vi en mångsidig utbildning där lärande, lek och omsorg bildar en helhet. Utbildningen sker i nära samarbete med vårdnadshavare och ger varje barn möjligheter till lärande och utveckling utifrån sina behov och förutsättningar.

Vi arbetar i större och mindre grupper kring olika projekt och aktiviteter där barnens matematiska, språkliga och sociala förmågor stärks och uppmuntras. Sagor, skapande och rörelse är viktiga hörnstenar i vår utbildning. Det pågår även ett utvecklingsarbete med fokus på samarbete mellan de båda grupperna, samt gemensamma rum för åldersblandade aktiviteter.

Vi lägger stor vikt vid vår pedagogiska miljö så att den lockar till lek och utforskande och där barnen får utlopp för sin kreativitet och fantasi. Lokalerna består av flertalet små rum, där barnen har möjlighet att vistas i mindre grupper vid olika stationer.

Egen gård finns i anslutning till förskolan. De äldre barnen åker regelbundet till skogen eller annat grönområde i syfte att utforska skog och mark. De yngre barnen beger sig iväg på upptäcktsfärder i närområdet.

Våra luncher tillagas av kockarna på förskolan Serafen. Måltiderna som serveras är tillagade enligt Livsmedelsverkets rekommendationer "Bra mat i förskolan". Kockarna lagar det mesta av maten från grunden, en del ekologiskt och de lagar specialkost. Två dagar i veckan serveras vegetarisk mat.

På Pilgården, som är en av Kungsholmens kommunala förskolor, får barnen ta del av en pedagogisk miljö både ute och inne. Vi är en liten och trygg förskola. Våra ljusa lokaler vid Klarabergsviadukten har många vrår som uppmuntrar till kreativt utforskande och lek.

Här arbetar engagerad personal. För oss i Stockholms stad är trygghet, kvalitet och ett inkluderande bemötande en självklarhet och vi som arbetar med barnen samverkar, för att möta ditt barns behov på bästa möjliga sätt.

Kungsholmens kommunala förskolor tillhör Stockholms stad. Varje förskola är unik men vi delar samma pedagogiska bas i att vara nära barnen i en trygg miljö med lärande aktiviteter. Vi har haft förskoleverksamhet i över hundra år och har utvecklat förskolorna i takt med de behov som finns. Vi tar ett gemensamt ansvar för att kontinuerligt utveckla personalens kompetens och förskolornas miljöer.

Aktuella visningar av förskolan

Välkommen att anmäla dig till en visning. Vi har visningar följande fredagar klockan 09.00:

• 23 februari
  • 26 april
  • 31 maj

Föranmälan krävs! Anmäl dig till visningen genom att mejla till visningsansvarig.