Förskolan Mariedal

S:t Göransgatan 154

Välkomna till Hornsbergs nya förskola Mariedal! I januari 2025 öppnar vi den nybyggda förskolan Mariedal som kommer att bli en del av Hornsbergs förskoleenhet.

Kungsholmen
Kommunal
5,2

• Tillgänglig hiss
  • Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tydlig skyltning

Vi ser fram emot att få välkomna barn och vårdnadshavare till vår alldeles nybyggda förskola belägen på västra Kungsholmen nära Hornsbergs strand. Här kommer barnen mötas av pedagoger med ett utforskande förhållningssätt som har barnens nyfikenhet och glädje i fokus.

Utbildningen på Mariedals förskola kommer ta sin utgångspunkt i ett utforskande förhållningssätt där pedagoger och barn tillsammans skapar en rolig, spännande och lärorik vardag.

Leken kommer att ha en central plats på vår förskola och barnen ska varje dag mötas av lekfulla och närvarande pedagoger.

Estetiska uttrycksformer så som måleri, tecknande, lera, dans och drama kommer vara en utgångspunkt för de lärprocesser som barnen möter på Mariedal.

Barnen kommer mötas av en spännande och rolig pedagogisk innemiljö som är tillgänglig och åldersanpassad och som präglas av mångfald och variation i materialen. Materialen kommer att vara laborativa och bjuda in barnen till utforskande och undersökande.

Förskolan har en egen innergård med olika zoner och aktiviteter. De yngre barnen har en egen del av gården som är inhägnad.

På förskolan Mariedal kommer vi en egen kock som lagar all mat från grunden och arbetar efter Kungsholmens kommunala förskolors gemensamma måltidsstrategi och meny. Kosten som serveras ska vara näringsrik och hållbar med en stor andel ekologiska råvaror.

Förskolan Mariedal kommer att vara en av Kungsholmens kommunala förskolor och utbildningen kommer ledas av engagerade och erfarna pedagoger.

För oss i Stockholms stad är trygghet, kvalitet och ett inkluderande bemötande en självklarhet och vi som arbetar med barnen samverkar, för att möta ditt barns behov på bästa möjliga sätt.

Kungsholmens kommunala förskolor tillhör Stockholms stad. Varje förskola är unik men vi delar samma pedagogiska bas i att vara nära barnen i en trygg miljö med lärande aktiviteter. Vi har haft förskoleverksamhet i över hundra år och har utvecklat förskolorna i takt med de behov som finns. Vi tar ett gemensamt ansvar för att kontinuerligt utveckla personalens kompetens och förskolornas miljöer.

Är du nyfiken på att veta mer om förskolan Mariedal är du varmt välkommen att kontakta rektor Marie In de Betou.

E-post: marie.in.de.betou@edu.stockholm.se

Förskolan Mariedal på Facebook