ok

Förskolan Lillstrumpa

Stålbogavägen 65

Förskolan Lillstrumpa belägen ett stenkast från Bandängens parklek i lugn omgivning mellan Bandhagen och Högdalen.

Enskede-Årsta-Vantör

Lillstrumpa är en liten förskola med 39 barn som är uppdelade på två avdelningar samt en aktivitetslokal. Regnbågen för de yngsta 1–2 år och Skattkistan för barn i åldrarna 3–4 år, samt Guldgruvan som är en grupp med de allra äldsta barnen 4–5 år som har en ur och skur inspirerad inriktning.

Lillstrumpa är en traditionell förskola med en inriktning på hållbar utveckling, samtidigt som vi vill vara tydliga med att sätta barnens delaktighet och inflytande i fokus.

Vi är ute väldigt mycket både på förmiddag och eftermiddag oavsett väder och vi använder vårt närområde i vår undervisning. Leken är viktigt för barnens lärande därför utvecklar vi ständigt våra lärmiljöer efter barnens behov och intressen. Vi vill erbjuda en utbildning där barnen har aktiva och deltagande vuxna som hjälper och stöttar barnen i sin utveckling.

På Lillstrumpa använder vi förskoleappen Tyra som ett digitalt verktyg för information och dokumentation där våra dagliga rutiner så som närvaro/frånvaro, matlista, schema, blogg, portfolio meddelas ut till alla våra vårdnadshavare.

Förskolan ligger med närhet till ett stort grönområde och Bandängens parklek med 4H-gård. Det finns många små skogspartier runt om kring förskolan som vi besöker flitigt.

Förskolans lokaler är belägna i två hyreshus med en egen gård i anslutning till en av lokalerna.

Lokalerna är planerade med små rum i det stora rummet för att kunna ge barnen en lugnare inomhusmiljö.

På lillstrumpa serverar vi frukost, lunch och mellanmål som är varierande utifrån Livsmedelsverkets rekommendationer.

Vi har inget eget kök så maten vi serverar till lunch kommer från ett cateringbolag.

Vi på Lillstrumpa ser alla barnen som våra medsökare, vi söker kunskap tillsammans med barnen utifrån barnens egna kunskaper och intressen.

Därför är vår vision på Lillstrumpa att de barn som gått hos oss ska känna tillit och självständighet till sin egen förmåga, samt att de har en nyfikenhet och lust till att lära sig nya saker. Vidare har vi en vision om att barnen ska utveckla öppenhet, ansvarstagande och medmänsklighet, men även lära sig ett varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och natur.

Alla barn ska känna sig välkomna till Lillstrumpa. Finns det ett behov av särskilt stöd anpassar vi verksamheten efter det.

Vi på Lillstrumpa strävar efter att utveckla en tillitsfull och ömsesidig relation mellan hemmet och förskolan.

Under fyra veckor på sommaren håller vi förskolan semesterstängd. Sommarförskola finns att tillgå om behovet finns.