Bild på byggnaden på sommaren.

Förskolan Kronan

Kronobergsgatan 15

Välkommen till förskolan Kronan där barnen får möjlighet att mötas och lära tillsammans som en grupp. Det är barnens nyfikenhet och lust att lära som visar vägen för vårt arbete.

Kungsholmen
5,5

• Ledarhund och assistanshund välkommen

Vår verksamhet tar utgångspunkt i ett utforskande förhållningssätt där barn och pedagoger tillsammans undersöker och skapar mening.

Vår verksamhet erbjuder en mångfald av uttryckssätt som exempelvis dans, musik, måleri och tecknande, vilka alla bidrar i barnens lärprocesser. Vi skapar och tar tillvara på tillfällen där barnen möts för att undersöka, reflektera, diskutera och lära tillsammans.

Vi arbetar i projekt som utgår från vad barnen visar intresse och nyfikenhet inför. Vi pedagoger skapar förutsättningar, tillfällen och miljöer som gör att barnen kan fördjupa sig i det som förundrar dem.

Innemiljön spelar en viktig roll och vi erbjuder en mångfald av material som kan locka barnen och utmana deras lärprocesser. Miljöerna är iscensatta för att skapa samarbete mellan barnen och är utformade så att alla kan känna självständighet och inflytande.

Vi har en egen liten gård samt möjlighet att samutnyttja en större innergård med de boende.

Förskolan Kronans mat lagas av närliggande förskolan Valvets köksteam. Våra erfarna kockar erbjuder en vällagad varierad kost med en hög andel ekologiska livsmedel.

På Kronan, som är en av Kungsholmens kommunala förskolor, får barnen en bra miljö ute och inne och ett tryggt bemötande. Hos oss kan ditt barn vara nära sin kända miljö och sitt närområde. Vi har endast två avdelningar vilket möjliggör nära relationer mellan alla pedagoger och barn. Barnen är ute dagligen och lär sig genom utforskande aktiviteter. Förskolan har en egen liten innergård men också direkt närhet till Kronobergsparken, som erbjuder stort utrymme för rörelse och lek.

För oss i Stockholms stad är trygghet, kvalitet och ett inkluderande bemötande en självklarhet och vi som arbetar med barnen samverkar, för att möta ditt barns behov på bästa möjliga sätt.

Kungsholmens kommunala förskolor tillhör Stockholms stad. Varje förskola är unik men vi delar samma pedagogiska bas i att vara nära barnen i en trygg miljö med lärande aktiviteter. Vi har haft förskoleverksamhet i över hundra år och har utvecklat förskolorna i takt med de behov som finns. Vi tar ett gemensamt ansvar för att kontinuerligt utveckla personalens kompetens och förskolornas miljöer.

Om du är nyfiken och har frågor om förskolan är du varmt välkommen att kontakta biträdande rektor Marie Therén.

E-post: marie.theren@edu.stockholm.se
Telefon: 08-508 08 626

Förutom Kronan finns även förskolorna Dammen, Kungsholmens västra förskola (Gula villan), Valvet, Röda villan och Kronobergsparken i Sankt Görans förskoleenhet.

Aktuella visningar

Nyfiken på förskolan Kronan? Anmäl dig då gärna till en visning. Följande onsdagar klockan 08.00–08.30 är det visning:

• 24 april
  • 22 maj

Under mötet kommer en pedagog att berätta om utbildningen på förskolan och du kommer också att få titta in i den pedagogiska miljön. Det blir självklart också tid för frågor. Vill du delta i visningen?

Anmäl dig då till:
E-post: agnes.3.backlund@edu.stockholm.se